1. Strategie
De coronacrisis, de hoge inflatie en gierende benzine- en energiekosten hebben een grote impact op Nederlandse ondernemingen. Toch zien sommige ondernemingen óók juist kansen in deze roerige tijden. Het kan ook voor uw onderneming erg interessant zijn om eens over de landsgrenzen heen te kijken. Maar dan moet u wel zorgen voor een duidelijke strategie. In dit hoofdstuk komen drie strategische afwegingen aan bod.
afwegingen
Als uw onderneming de stap naar het buitenland wil maken, moet u beginnen met het bepalen van uw strategie. Wat wilt u bereiken met het internationaal ondernemen? Over het algemeen liggen drie strategische afwegingen hieraan ten grondslag:
- kostenverlaging (paragraaf 1.1);
- productdifferentiatie en risicospreiding (paragraaf 1.2);
- marktvergroting (paragraaf 1.3).
U moet helder kunnen formuleren waarom uw onderneming de stap over de grens wil maken en op welke manier u een en ander denkt te gaan realiseren. In dit dossier ligt de nadruk op de financiële en fiscale aspecten van grensoverschrijdend zakendoen.