U bent hier

1. Strategie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2023

De coronacrisis, de hoge inflatie en gierende benzine- en energiekosten hebben een grote impact op Nederlandse ondernemingen. Toch zien sommige ondernemingen óók juist kansen in deze roerige tijden. Het kan ook voor uw onderneming erg interessant zijn om eens over de landsgrenzen heen te kijken. Maar dan moet u wel zorgen voor een duidelijke strategie. In dit hoofdstuk komen drie strategische afwegingen aan bod.

afwegingen

Als uw onderneming de stap naar het buitenland wil maken, moet u beginnen met het bepalen van uw strategie. Wat wilt u bereiken met het internationaal ondernemen? Over het algemeen liggen drie strategische afwegingen hieraan ten grondslag:

  • kostenverlaging (paragraaf 1.1);
  • productdifferentiatie en risicospreiding (paragraaf 1.2);
  • marktvergroting (paragraaf 1.3).

U moet helder kunnen formuleren waarom uw onderneming de stap over de grens wil maken en op welke manier u een en ander denkt te gaan realiseren. In dit dossier ligt de nadruk op de financiële en fiscale aspecten van grensoverschrijdend zakendoen.

Voor de meeste ondernemingen is het verlagen van de kosten één van de belangrijkste redenen om ‘internationaal’ te gaan. U kunt dit realiseren door de productieactiviteiten van uw onderneming, of althans een deel ervan, over te hevelen naar het buitenland, waar het productieproces een stuk goedkoper is. Het verplaatsen van de productieactiviteiten...
Internationale activiteiten kunnen ook voortkomen uit een veranderende thuismarkt. Misschien is uw klant veeleisender geworden ten aanzien van het product, of is de smaak veranderd waardoor het product bijvoorbeeld een andere vorm of kleur moet krijgen. Ook een mogelijkheid is dat er een (nieuwe) concurrent opduikt. Aanpassing...
Marktvergroting betekent simpel gezegd: méér producten of diensten verkopen. Op die manier kan uw onderneming proberen bestaande doelgroepen uit te breiden óf nieuwe doelgroepen aan te boren. Dat kan op de thuismarkt, maar waarom zou dat ook niet over de grens kunnen? Dat vraagt om marktonderzoek, met oog voor culturele verschillen. U moet er...
Start u met ondernemen in het buitenland, dan kunt u dat op verschillende manieren vormgeven. Misschien is het handig om een buitenlands filiaal te openen of een buitenlandse rechtspersoon op te richten. Maar welke van deze twee kiest u dan? Die keuze heeft zowel juridische als fiscale gevolgen. In hoofdstuk 2 zetten we een aantal belangrijke...
Vaak heeft u extra financiering nodig om uw internationale ambities ook echt waar te kunnen maken. Deze ambities brengen immers de nodige kosten met zich mee. Denk aan de transportkosten, de verpakkingskosten en het importtarief. Welke mogelijkheden heeft u om aan de benodigde kapitaalinjectie te komen? De oplossing ligt soms dichterbij dan u...
Wat begint met het formuleren van uw strategie, eindigt ten slotte met de fase waarin u daadwerkelijk zaken gaat doen. Ook daarin gelden tal van aandachtspunten. Als u een offerte uitbrengt, wees dan volledig. Omschrijf bijvoorbeeld het product gedetailleerd, inclusief technische specificaties en de verpakking. Wees duidelijk over de aantallen,...