1.2 Productdifferentiatie
concurrent
Internationale activiteiten kunnen ook voortkomen uit een veranderende thuismarkt. Misschien is uw klant veeleisender geworden ten aanzien van het product, of is de smaak veranderd waardoor het product bijvoorbeeld een andere vorm of kleur moet krijgen. Ook een mogelijkheid is dat er een (nieuwe) concurrent opduikt.
Aanpassing
Productdifferentiatie kan dan bepalend zijn voor de strategie van uw onderneming. U maakt, met andere woorden, het product van uw onderneming (weer) aantrekkelijker voor de klant. Dat kan met onder meer:
- een hogere toegevoegde waarde in productie en verkoop;
- het versterken van het merk en kwaliteitsverbetering.
Een stap over de grens kan bijdragen aan de verwezenlijking van uw strategie.
Innoveren in tijden van crisis
trends
innovatie
Tijdens crisissituaties zien veel ondernemingen de afname van hun producten of diensten plotseling veranderen. Dit wil echter niet zeggen dat vraag en aanbod daadwerkelijk ook afnemen. Afhankelijk van de crisis kunnen die ook tijdelijk worden stilgelegd of getransformeerd. Anticipeer op nieuwe trends door te investeren in productontwikkeling en nieuwe verdienmodellen. Als er een afstand is gecreëerd tussen uw onderneming en uw klanten, is innovatie geboden om deze afstand te overbruggen.
Samenwerken
netwerk
Een crisis vraagt aandacht die u normaal gesproken in andere zaken zou steken. Hoe zorgt u ervoor dat uw onderneming ook in crisistijden relevant en in beweging blijft. Stem met uw zakenpartners en relaties af of u gezamenlijk een nieuwe dienst in de markt (over de grens) kunt zetten. Gebruik elkaars expertise en netwerk door bijvoorbeeld samen een webinar op te zetten. Laat ook werknemers die voorheen niets met productontwikkeling te maken hadden hierop aanhaken.