9.3 Dropshipping
rechtstreeks
Dropshipping is een manier om producten van derden online vanuit uw eigen onderneming te verkopen. Bezoekers bestellen en betalen via de website van uw onderneming. Wat ze niet zien, is dat de order rechtstreeks bij de leverancier belandt, die zorgdraagt voor de verzending. De leverancier factureert aan uw onderneming, de marge is winst.
Voordeel
geen voorraad en backoffice
Dit heeft als belangrijkste voordeel dat uw onderneming niet hoeft te investeren in voorraad en een backoffice. Dropshipping werkt vooral bij producten of diensten die nog niet overal op internet beschikbaar zijn.
Dropshipping is niet hetzelfde als affiliate marketing, waarbij de bezoeker naar een andere website wordt doorgeleid. In dat geval ontvangt uw onderneming een vergoeding als de bezoeker iets bestelt.
Nadelen
korte lijnen
Aan dropshipping kleven ook een aantal nadelen. Uw onderneming moet zich verdiepen in het product, zodat u vragen van klanten kunt beantwoorden. Het is dus zaak om korte lijnen te onderhouden met de leverancier. Ook de verzending van de producten kan een spelbreker zijn: voor de afhandeling van de order is uw onderneming namelijk afhankelijk van derden.
Regels
bedenktijd
Een ander punt is de consumentenbescherming. Voor het online verkopen van producten en het leveren van diensten gelden aparte regels:
- Wettelijk heeft een consument veertien werkdagen bedenktijd na ontvangst van een online besteld product en mag hij het product retour zenden en de aankoop ongedaan maken. Zorg er dus voor dat duidelijk is naar welk adres de klant het pakket kan terugsturen.
- In de Wet kopen op afstand zijn bepalingen opgenomen over garantie. Uw onderneming moet immers een deugdelijk product leveren.