U bent hier

Onderneming & Administratie
Financiering rondkrijgen8. Financiering via factoring8.2 Voorwaarden factormaatschappij

8.2 Voorwaarden factormaatschappij

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2017

goed gespreide portefeuille

groeiambities

De meeste factormaatschappijen nemen uw onderneming niet zomaar als klant onder hun hoede. Meestal stellen zij de volgende voorwaarden:

  • De facturen moeten gericht zijn op business-to-business (B2B). Consumententransacties worden niet snel gefinancierd. Het is namelijk bijna ondoenlijk om per individuele klant een inschatting te maken van het betalingsrisico.
  • Er is sprake van een goed gespreide debiteurenportefeuille, zowel wat betreft het aantal debiteuren als de hoogte van de vorderingen. Het risico is groter als een onderneming sterk leunt op een of meerdere opdrachtgevers.
  • De debiteuren worden beoordeeld op kredietwaardigheid, bijvoorbeeld via een kredietinformatierapport. De factoringmaatschappij zal de debiteurenportefeuille beoordelen op het percentage facturen dat na de vervaldatum nog onbetaald is, het aantal creditnota’s en de debiteuren die tegelijkertijd ook crediteur zijn.
  • Factoringmaatschappijen kijken naar de groeiambities van uw onderneming en willen zicht krijgen op de jaarcijfers van de voorgaande jaren.

Vertrouwen bij incasseren openstaande facturen

verslechtering

Voor een factormaatschappij draait het vooral om het vertrouwen dat ze zonder grote problemen de openstaande facturen kan incasseren. De factor zal dan ook bovenop de kredietpositie van de klanten van uw onderneming zitten. Signaleert de factor een verslechtering van het betalingsgedrag of krijgt hij andere signalen van financiële problemen bij een van de klanten, dan zal hij stoppen met het voorfinancieren van de facturen.

Beleid

vooruitbetaling

In eerste instantie is dat misschien vervelend voor uw onderneming. Het biedt uw onderneming echter ook tijdige informatie, waardoor het mogelijk is om het beleid ten aanzien van de betreffende klant aan te passen, bijvoorbeeld door een kredietlimiet in te stellen, strikte betalingstermijnen of vooruitbetalingen te bedingen, zodat uw onderneming bij insolventie niet wordt meegesleurd.