2.1 Succesvol plan indienen
ambitie
Elk plan begint met een ambitie. Of een plan succesvol wordt, hangt in hoge mate af van de ondernemersvaardigheden. Geldverstrekkers willen graag weten waarvoor het geld of de lening nodig is. Ze zullen proberen in te schatten of de juiste kwaliteiten aanwezig zijn om van het plan een succes te maken en tijdig van koers te veranderen bij tegenvallers.
Financiers willen een onderbouwd verhaal over hoe uw onderneming de doelen denkt te bereiken. Waarom is het product of de dienst kansrijk? Hoe gaat uw onderneming dat product in de markt zetten?
2.1.1 Vertrouwen in de economie
groei en uitbreiding
Het nieuwe vertrouwen in de economie vertaalt zich in optimisme over de omzet, werkgelegenheid en hogere investeringen. Het vertrouwen is ook terug te zien in de financieringsbehoefte. Ondernemingen die nieuwe financiering zoeken, willen het geld vooral inzetten voor groei en uitbreiding. Daarnaast hebben ondernemingen financiering nodig voor de investering in bedrijfsmiddelen, innovatie en ontwikkeling en investeringen in voorraad.
2.1.2 Doel van de financiering
groeiplannen
Het eerste wat een bank of financier wil weten, is het belangrijkste doel waarvoor uw onderneming het geld nodig heeft. Banken willen een goed onderbouwd ondernemingsplan zien. Investeerders willen in ruil voor hun inbreng zeggenschap en een aandeel in de eigendom. Zij zijn vooral geïnteresseerd in de groeiplannen, de winst moet komen uit de waardegroei van het aandeel in uw onderneming.
Groei- en terugverdienmodel
termijn
Zowel banken als investeerders zijn geïnteresseerd in het groei- en terugverdienmodel. Bij gesprekken moet u antwoord kunnen geven op hun kritische vragen zoals:
- Hoeveel eigen geld zijn de stakeholders zelf bereid te investeren?
- Welk investeringskapitaal is nodig en waarvoor?
- Hoe en op welke termijn verwacht uw onderneming de investering terug te verdienen?
Belangrijke criteria voor financiering
bestaansrecht
Om voor financiering in aanmerking te komen, moet:
- het bedrijfsmodel een aantoonbare toegevoegde waarde bieden ten opzichte van de concurrentie;uw onderneming een omzet realiseren waaruit blijkt dat uw product of dienst zijn bestaansrecht in de markt al heeft bewezen;u de financiën van uw onderneming op orde hebben.