U bent hier

8.2 Exportrisico’s voorkomen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: oktober 2017

documentair krediet

De bekendste exportinstrumenten zijn bankdocumenten en de exportkredietverzekering. Een veelgebruikt document is het documentair krediet. Bij een documentair krediet verhandelt uw onderneming het pakket van financiële documenten dat de buitenlandse handelstransactie begeleidt.

Letter of credit

De LC is hier een voorbeeld van (zie hiervoor). Bij inlevering van vooraf vastgestelde documenten (zoals transport- en ­eigendomsdocumenten) wordt de koopsom voldaan. De bank van de klant ontvangt de documenten, waarmee de klant de binnengekomen goederen in ontvangst kan nemen. Uw onderneming krijgt betaald op het moment dat alle documenten in orde zijn.

documenten 
niet in orde

Als de documenten niet in orde zijn, mag de bank van de koper uw onderneming dus ook niet betalen. De eigen bank in Nederland begeleidt namens uw onderneming de financiële transactie.

De betrokkenheid van beide banken ontslaat uw onderneming als leverancier niet van de ‘plicht’ om de kredietwaardigheid van de klant te controleren. Via een kredietverzekeringsmaatschappij kan uw onderneming de risico’s verder indammen.

8.2.1 Verzekeren tegen risico’s

risico van niet betalen

Als exporteur kan uw onderneming transacties verzekeren met een exportkredietverzekering (EKV). Hiermee beschermt uw onderneming zich tegen het risico dat een buitenlandse afnemer niet betaalt. Voor landen binnen de Europese Unie (EU) kunt u terecht bij gespecialiseerde exportkredietverzekeraars.

EKV-faciliteit

exporteurspolis

Voor handel met een groot aantal landen van buiten de EU kunt u transacties van uw onderneming herverzekeren bij de Nederlandse Staat met een exporteurspolis, de zogenoemde EKV-faciliteit. Bij wanbetaling wordt de incasso door de verzekeraar ter hand genomen.

8.2.2 Douanerechten

De kostenposten waar uw onderneming mee te maken krijgt bij handel met het buitenland zijn de douanerechten, verzekeringen en vrachtkosten. Uw onderneming moet bijna altijd direct afrekenen en dus voorschieten.

Het is daarom erg belangrijk om vooraf af te spreken wie voor welke kosten opdraait. Gaat er iets mis, bijvoorbeeld omdat de documenten onvolledig of niet compleet zijn, dan heeft uw onderneming een probleem.

Standaardafspraken

Incoterms

De vraag wie de vrachtkosten en verzekeringen op zich neemt, en vanaf welk moment de kosten en risico’s in andere handen overgaan, luistert nauw. Om misverstanden en conflicten in het handelsverkeer te voorkomen zijn internationale standaardafspraken over het transport van goederen vastgelegd in de zogenoemde Incoterms 2010. In bijvoorbeeld de Incoterm FOB (‘free on board’) zijn de standaard­afspraken vastgelegd over de vervoerskosten, de documenten, het risico en de verzekering.

Vervoersvormen

keuze

De Incoterms bieden duidelijkheid over de rol die koper en verkoper rond het internationale vervoer hebben. Uw onderneming heeft de keuze uit de onderstaande vervoersvormen:

Multimodaal transport (voor elke vorm van transport):

  • EXW: ex works (af fabriek);
  • FCA: free carrier (vrachtvrij tot vervoerder);
  • CPT: carriage paid to (vrachtvrij tot);
  • CIP: carriage and insurance paid to (vrachtvrij inclusief verzekering tot);
  • DAT: delivered at terminal (franco terminal);
  • DAP: delivered at place (franco ter plaatse);
  • DDP: delivered duty paid (franco inclusief rechten).

Transport over water:

  • FAS: free alongside ship (vrij langszij schip);
  • FOB: free on board (vrij aan boord);
  • CFT: cost and freight (kostprijs en vracht);
  • CIF: cost insurance and freight (kostprijs, verzekering en vracht).

Op rendement.nl/fadossier vindt u een tool met een overzicht van de Incoterms en de verschillende kenmerken en of de verplichtingen bij de koper of verkoper liggen.