U bent hier

4.3 Regels voor webwinkels

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: oktober 2017

cookies

Heeft uw onderneming een webwinkel, dan gelden er extra regels voor de producten of diensten die u verkoopt aan consumenten. Daarnaast moet uw onderneming voldoen aan de regels die gelden voor het gebruik van ­cookies en voor e-mailmarketing. Verder moet de klant de mogelijkheid krijgen om kennis te nemen van de algemene voorwaarden. De Autoriteit Consument & Markt is als toezichthouder belast met de uitleg van de regels en de handhaving en controle.

4.3.1 Informeren over de voorwaarden

lezen en ­bewaren

Uw onderneming moet de klant voordat hij iets koopt informeren over de algemene voorwaarden. De consument moet uw algemene voorwaarden kunnen lezen en bewaren. Dit kan door de algemene voorwaarden bijvoorbeeld als pdf-bestand beschikbaar te stellen. Het beste is het als u bij het plaatsen van de bestelling laat aanvinken dat de klant akkoord gaat met de algemene voorwaarden.

kern van de prestatie

Essentiële informatie over het aanbod hoort niet alleen in de algemene voorwaarden, maar moet u ook bij het aanbod zelf vermelden. De wet noemt dit ‘de kern van de prestatie’. Denk aan de prijs, leveringsvoorwaarden, relevante productspecificaties zoals opslagcapaciteit, de afmetingen en de kleur. Deze informatie moet u bij het aanbod zelf vermelden, dus op de productpagina.

Niet alle voorwaarden zijn toegestaan

risico niet ­aankomen

De volgende voorwaarden mag uw onderneming niet opnemen in de algemene voorwaarden:

  • Uw onderneming kan niet als voorwaarde stellen dat de overeenkomst pas geldig is nadat u deze heeft bevestigd. Omgekeerd kan de consument wel nog van de overeenkomst af zolang u deze niet heeft bevestigd. Er is sprake van een overeenkomst zodra de bestelling bij uw webwinkel binnenkomt.
  • Het risico dat de bestelling niet aankomt, mag uw onderneming niet bij de consument leggen. Uw onderneming is verantwoordelijk voor de levering. Het risico gaat pas over op het moment dat de klant de bestelling in ontvangst neemt.

4.3.2 Wet koop op afstand

retourbeleid

Sinds juni 2014 geldt de nieuwe Wet koop op afstand. Hierdoor moet u de consument uitgebreid informeren over het retourbeleid en de klachtenafhandeling van uw onderneming. Als de consument moet betalen voor het terugsturen van het product op het moment dat hij gebruikmaakt van de bedenktijd, moet u hem daarover vooraf informeren.

Bedenktijd

veertien dagen

De wettelijke bedenktijd is sinds juni 2014 veertien dagen. Deze gaat in op het moment dat de consument het product ontvangt. Bij diensten gaat de bedenktijd in op het moment van bestellen. Maakt de consument gebruik van de bedenktijd, dan ontbindt hij de overeenkomst. Dit kan zonder opgave van redenen.

Voldoet u niet aan uw informatieverplichting over de bedenktijd, dan wordt de bedenktijd verlengd met maximaal twaalf maanden.

Uitzonderingen

Soms gelden de hierboven besproken regels over de bedenktijd niet. Voor de volgende producten hoeft uw onderneming de consument geen bedenktijd te geven:

  • reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding;
  • persoonlijke producten, bijvoorbeeld een t-shirt met eigen naam of persoonlijke opdruk;
  • producten die kunnen bederven of verouderen zoals bloemen of eten;
  • tijdsgebonden producten zoals losse kranten of tijdschriften.

verzegeld

Verkoopt u hygiënische producten of cd’s en dvd’s (audio en video), dan vallen deze producten alleen onder de regels voor de bedenktijd als ze verzegeld verzonden waren en de klant de verzegeling niet heeft verbroken.