U bent hier

Onderneming & Administratie
Boekhouden2. Wettelijke eisen2.3 Overige gegevens

2.3 Overige gegevens

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: december 2023

Aangezien u wettelijk verplicht bent om alles wat voor de belastingheffing van belang kan zijn te bewaren, moet u bijvoorbeeld ook relevante correspondentie, contracten en notulen vastleggen en bewaren. De omvang van uw administratie zal dan ook afhankelijk zijn van de omvang van de onderneming en wat voor werkzaamheden u verricht.

Elektronische communicatiemiddelen

ter beschikking stellen

Gegevens uit elektronische communicatiemiddelen behoren ook tot de administratie. Als de fiscus daar om vraagt, moet u deze gegevens ter beschikking kunnen stellen in de gewenste vorm. Voor zover het zakelijke gegevens en correspondentie betreffen, behoren die tot de administratie, en moet u ze gedurende de fiscale bewaartermijn bewaren. Scheid zakelijke correspondentie dus van correspondentie die alleen privé is. Denk hierbij aan een digitale agenda, WhatsApp en e-mailberichten.

De e-mailberichten moeten goed worden geordend, gearchiveerd en te reproduceren zijn. Let er ook op dat het bij nieuwe soft- of hardware nodig kan zijn om de e-mails te converteren om de vorm en inhoud ervan te behouden.