6.3 Promotie van uw onderneming
reclame
Promotie is een belangrijk onderdeel om uw onderneming in de schijnwerpers te zetten. Het is niet voor niets een van de onderdelen van de marketingmix. Reclame maken kan tegenwoordig variëren van huis-aan-huisfolders tot hippe filmpjes via social media, zoals LinkedIn, Instagram, TikTok of YouTube. In deze paragraaf krijgt u in het kort wat informatie over het promoten van uw onderneming.
Digitaal
interactieve communicatie
De tijd dat uw onderneming een reclameboodschap bij de consument over de schutting kon gooien, is voorbij. Traditionele reclame maakt plaats voor persoonlijke, interactieve communicatie. Analoge massamedia zoals televisie en radio blijven belangrijk, maar de impact van die klassieke kanalen daalt. De promotiestrategie krijgt een steeds digitalere invulling.
Met behulp van data en digitale content kunt u de klantbeleving aanpassen aan de persoonlijke behoefte van de specifieke klant. Op die manier kunt u iemand nog gerichter benaderen.
6.3.1 Reclame
klanten overhalen
Reclame is een vorm van promotie met als doel (potentiële)klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten. Het is echt bedoeld om consumptie te bevorderen. Reclame kennen we traditioneel als onpersoonlijke, betaalde promoties waarbij met behulp van massamedia een boodschap wordt verzonden naar het grotere publiek. Maar reclame is tegenwoordig veel meer dan een radiospotje of krantenadvertentie.
Online promotie
meer mogelijkheden
Met de komst van internet (online promotie) zijn er steeds meer mogelijkheden voor interactie. Sociale netwerken en digitale platforms bieden steeds meer mogelijkheden om de consument persoonlijker te benaderen. Denk aan Facebook en YouTube waar content kan worden afgestemd op het gedrag en de behoeftes van de gebruiker.
Technieken om iemand te overtuigen
overtuigen
positieve verklaring
U kunt verschillende technieken gebruiken om met uw boodschap de consument te overtuigen. Veelgebruikte reclametechnieken zijn:
- herhaling: door uw boodschap te herhalen, kan een boodschap blijven hangen. Denk aan een terugkerend spotje in hetzelfde reclameblok. De hoeveelheid herhaling heet in vaktaal ‘reclamedruk’;
- testimonials: door positieve verklaringen van echte gebruikers of bekende mensen in te zetten geeft u getuigenissen van de juiste keuze;
- groepsgevoel: door te zeggen of laten zien dat veel mensen uw product gebruiken, haakt u aan bij de universele behoefte ergens bij te willen horen;
- associatie: door uw product te associëren met begeerlijke zaken of mensen geeft u uw product ook dat karakter.
6.3.2 Product placement
sluikreclame
Een acteur in een bekende serie die een pak melk uit de koelkast pakt en expliciet een glas melk inschenkt en leegdrinkt. Het is een vorm van product placement: het terloops tonen van een product, midden in een uitzending. Dit wordt ook wel ‘sluikreclame’ genoemd. Het gaat niet om een directe, maar om een impliciete aanbeveling van een product. Het gebeurt in televisie-uitzendingen en films. De producten moeten zichtbaar zijn voor de kijker die zich op deze manier kan identificeren met het product. Sommige series, televisieprogramma’s en films zitten er vol mee. Denk aan de auto’s, horloges en maatpakken in de films van James Bond.
Influencer
vlogger
achterban
Naast films en televisieseries zijn vloggers, oftewel videobloggers, op social media een bekende vorm van product placement. Jongeren met bijvoorbeeld een goed bekeken YouTube-kanaal of een Instagram-account krijgen geregeld betaald om producten te dragen, te testen of alleen aan de kijker te tonen. Deze zogenoemde ‘Influencers’ hebben letterlijk invloed op hun achterban. Product placement op sociale kanalen als YouTube, Facebook, Snapchat en Instagram is effectief omdat de vloggers hun doelgroep als geen ander kennen. Dat maakt ze authentiek en dus geloofwaardig.
6.3.3 Free publicity
positieve aandacht
Een schoolvoorbeeld van free publicity zijn de gratis mutsen van Unox, die het voedingsmiddelenmerk tijdens de traditionele nieuwjaarsduiken uitdeelt. Free publicity is positieve aandacht waar niet voor is betaald door de ontvanger van deze aandacht. Gratis publiciteit wil iedereen wel.
Het woord gratis suggereert dat het u niets kost, maar voor niets gaat de zon op: free publicity is een promotietechniek waar heel wat bij komt kijken: het is tijdrovend en vergt een juiste aanpak. Dan nog is het geen garantie voor succes.