U bent hier

7.2 Valkuilen binnen het proces

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: januari 2024

Naast de persoonlijke valkuilen voor u als verandermanager, kunnen valkuilen ook opdoemen bínnen het veranderproces. Enkele van deze valkuilen om voor te waken:

7.2.1 De reden voor de verandering is niet helder

­aanleiding

De belangrijkste vraag die bij werknemers leeft als het om veranderen gaat is: ‘Waarom, en waarom eigenlijk nu?’ De directe aanleiding kan voor u overduidelijk zijn, voor andere mensen hoeft dit zeker niet het geval te zijn. Werknemers kunnen vervolgens uit loyaliteit een tijdje meegaan met uw voorstellen, maar vroeg of laat levert het gebrek aan helderheid weerstand op. Het beantwoorden van de vraag waaróm u wilt veranderen, maakt dat in ieder geval een deel van de werknemers er warm voor zal lopen.

Focus hierbij (nog) niet op de gevolgen van de verandering. Werknemers hebben de neiging in de actiestand te schieten, terwijl nog niet helder is wat het eigenlijke probleem nu is.

7.2.2 Het doel van de verandering is niet helder

eindpunt

Ook als duidelijk is waaróm uw organisatie wil veranderen, kan het doel, het eindpunt, nog onduidelijk zijn. Vaak blijft de stip op de horizon vaag, zodat het voor betrokkenen niet helder is waartoe de verandering moet leiden. Een extra probleem kan zijn dat de verschillende beslissers ook verschillende doelen hebben, of de doelen anders formuleren.

Besteed in de beginfase veel tijd aan het helder en eenduidig formuleren van de doelstelling van de verandering in uw organisatie.

7.2.3 De verandervisie is niet helder

visie

De zakelijke redenen voor de verandering en de zakelijke doelen kunt u nog redelijk feitelijk houden, voor de visie is dit lastiger. Toch is het beeld dat u neerzet van hoe de wereld in elkaar zit en welke plek uw organisatieverandering daarin inneemt, één van de meest motiverende en stimulerende onderdelen van het veranderproces.

Verandering moet ook haalbaar zijn

realistisch

U kunt dan wel zelf goed weten waar u naartoe wilt, uw organisatie moet ‘mee’. In dit verband is het belangrijk dat werknemers zien dat wat u wilt ook realistisch is. Werknemers moeten de indruk hebben dat wat van hen gevraagd wordt, haalbaar en wenselijk is.

7.2.4 De strategie is niet helder

stappen

duidelijkheid

Een verandernoodzaak, een doel, een visie: het stelt allemaal weinig voor zonder strategie. Hoe gaat uw organisatie, binnen het wereldbeeld, haar doelen bereiken? Welke stappen gaat u nemen en op welke momenten? Waarom denkt u dat u op deze manier uw doelen gaat halen? Een heldere strategie geeft werknemers rust en duidelijkheid. Zij geeft aan dat de leiding heeft nagedacht over de route. Daardoor kunnen werknemers met vertrouwen dit proces ingaan.

7.2.5 De onderzoeksmethode is verkeerd

bezwaren

Het doen van goed onderzoek is moeilijk. U loopt tegen allerlei bezwaren aan, zoals tijd, urgentie en commerciële en financiële belangen. Als uw onderzoek niet goed is, gaat u echter uit van de verkeerde gegevens. U neemt dan beslissingen op basis van onderbuikgevoel, ervaring, ‘fingerspitzengefühl’, enzovoorts. Allemaal belangrijke indicatoren, maar onmogelijk om een strategie op te baseren.

Validiteit en betrouwbaarheid

Goed onderzoek heeft te maken met twee factoren: validiteit en betrouwbaarheid. Validiteit wil zeggen dat u meet wat u daadwerkelijk wilt meten. Betrouwbaarheid wil zeggen dat u ook die gegevens krijgt die u wilt hebben. Met andere woorden: klopt het meetinstrument en levert het op wat u nodig heeft?

Controleren

neutraal

Onderzoek is een kwestie van controleren. Als u alleen de directeur spreekt, krijgt u maar één beeld van de situatie. Het is daarom goed om ook werknemers op de werkvloer te spreken. Maar áls u werknemers spreekt, is het wel belangrijk neutrale vragen te stellen. Een vraag als: ‘U vindt het toch ook een puinhoop?’ levert meestal niet de meest open en objectieve antwoorden op.

gewenst

objectief

Idealiter spreekt u een representatief gedeelte van de organisatie, doet u onderzoek in de papieren én controleert u de uitkomsten door middel van vragenlijsten.

Nog een handjevol verandertips

  • Weersta de neiging om gegevens in de richting van een gewenste uitkomst te interpreteren, zodat de boodschap makkelijker te verkopen valt. In veranderprocessen is het belangrijk om vooraf te bepalen welke criteria van belang zijn, zodat u zeker weet dat er de juiste conclusies getrokken worden.
  • Iedere verandering staat op zichzelf, ook al lijken ze nog zo op elkaar. Door er gemakshalve van uit te gaan dat deze verandering wel hetzelfde zal gaan als de vorige keer, vergeet u objectief te oordelen en zult u belangrijke signalen missen.
  • Veranderen kost zoveel als het kost. Door te bezuinigen of een te laag budget te reserveren, zorgt u ervoor dat de resultaten ook minder zijn dan u zou willen.

7.2.6 De stap naar gedragsverandering is niet helder

De vertaling van de strategie naar het vertonen van ander gedrag is moeilijk. In de eerste plaats omdat het precies díé stap is waar werknemers gaan merken dat zij last zullen krijgen van het veranderproces. De boodschap komt op dat moment pas goed binnen, waardoor het lastiger is om precies te begrijpen wat er verwacht wordt. In de tweede plaats kan het voor leidinggevenden moeilijk zijn om de veranderboodschap concreet te maken, of ze maken zich zorgen over de reacties van werknemers.

7.2.7 Het veranderteam is geen reële afspiegeling

Het veranderteam is een belangrijke sleutel tot succes. Maar het is dan wel van belang dat werknemers zich kunnen herkennen in het team dat de verandering leidt. Iemand die zich niet vertegenwoordigd voelt, houdt de zorg of er wel voldoende rekening met hem gehouden wordt. Zorg er daarom voor dat zo veel mogelijk verschillende groepen, op welke manier dan ook, actief betrokken worden bij de verandering.

7.2.8 Het veranderteam is een ivoren toren

communiceren

Als een veranderteam eenmaal gestart is, vinden binnen dat team allerlei bindingsprocessen plaats. Het is speciaal en bijzonder om hier deel van uit te maken. Tegelijkertijd bestaat het gevaar dat het team hierdoor vooral met elkáár communiceert en vervolgens ‘vergeet’ ook nog met de omgeving te communiceren. Het veranderteam loopt vaak ver op de troepen vooruit, omdat de teamleden degenen zijn die alle informatie uit de eerste hand hebben. De verandering wordt dan een ‘dingetje’ van de stuurgroep, en de betrokkenheid met de rest van de organisatie verdwijnt. Door veelvuldig contact te hebben met alle geledingen binnen de organisatie en regelmatig te communiceren, blijft de volledige organisatie betrokken en aangehaakt.

7.2.9 De voortgang wordt niet gemeten

motiverend

Om te weten of u nog altijd op koers ligt met de verandering, is het belangrijk om regelmatig de voortgang te meten. Daarnaast heeft het meten van de voortgang ook een motiverend karakter. Iedere mijlpaal is namelijk iets om te vieren: uw organisatie is weer een stap verder, en er is een nieuwe fase succesvol afgesloten.

Als de verandering klaar is, stopt de aandacht...

automatiseren

Het leren van nieuw gedrag gaat door verschillende fases. De belangrijkste fase is die van de ‘incorporatie’, oftewel het automatiseren van dit gedrag. Vergelijk het met leren autorijden. In eerste instantie doet u alles heel bewust en keurig volgens de regels, na verloop van tijd slijten er gewoontes in. Vaak hoort u ook de opmerking: ‘Als ik nu opnieuw zou moeten afrijden, weet ik niet of ik het zou halen’.

Pols

actueel

Door aandacht te houden voor datgene wat in het veranderingsproces geleerd is, voorkomt u dat er verkeerde gewoontes inslijten. Daarnaast houdt u de vinger aan de pols om na te gaan of het nieuw geleerde gedrag wel past bij de actuele omstandigheden, of dat er opnieuw veranderd moet worden...