U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Effectieve projectcommunicatie10. Wat leert de evaluatie u?10.4 Achteraf evalueren

10.4 Achteraf evalueren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: juli 2023

aanval

Ook achteraf is het evalueren cruciaal. U wilt namelijk voorkomen dat u als projectleider dezelfde fouten maakt in een nieuw project. Dit is trouwens net zo belangrijk bij een succesvol project. Zie het als een aanval bij voetbal. Alles kan heel goed gegaan zijn: tikkie-takkie over vele schijven en er doet zich een enorme kans voor bij het doel. Maar als sluitstuk van de aanval wordt er naast geschoten. Het is dan zonde als u al dat goede voorbereidende werk als een mislukking bestempelt en het team geen erkenning en waardering geeft (dat wilt u bij een volgend project immers weer zien). Het enige dat moet worden veranderd, is dat het laatste balcontact het doel in moet in plaats van het stadion uit.

Wilt u een checklist met de belangrijkste elementen van en voorwaarden voor een succesvolle projectevaluatie? Kijk dan snel op rendement.nl/managementtools.

Technisch verschil: monitoren en evalueren

afwijkingen

De termen ‘monitoren’ en ‘evalueren’ worden vaak in één adem genoemd, maar hebben niet dezelfde betekenis. Wat zijn de verschillen? Monitoren is het systematisch meten van de werkelijke voortgang en de resultaten, en het analyseren van de verschillen tussen deze werkelijkheid en de geplande voortgang en resultaten. Monitoren is er dus op gericht om afwijkingen te signaleren in de uitvoering. Het is een continu en routinematig proces. De uitkomsten kunnen aanleiding zijn om de uitvoering van het beleid bij te sturen.

Identificeren

Evalueren is het systematisch beoordelen van het ontwerp, de implementatie en het resultaat van het beleid. Evalueren is gericht op het identificeren van verbeteringen van het beleid als geheel of afzonderlijke maatregelen. Evalueren is niet-routinematig.

Het laatste zetje

prullenbak

Het dichtdoen van een deur is een voorbeeld van hoe dit andersom werkt. Wilt u een deur dichtdoen, en dat is een succes te noemen (want de deur gaat daadwerkelijk dicht)? Ook dan is het goed om te evalueren. Misschien struikelde u wel bij het opstaan van uw bureaustoel, en trok u uw computer in uw val mee, waardoor het scherm nu kapot is. Zelf viel u met uw hoofd tegen de prullenbak, waardoor u nu een wond heeft. Maar, de prullenbak rolde vervolgens inderdaad wél tegen de deur, waardoor die nu dicht is. In dit scenario wilt u alles veranderen, behalve dat laatste zetje.

Botte zaag

Deze metafoor mag u gerust bijzonder overdreven noemen, maar toch is dit wat er vaak gebeurt bij projecten die niet worden geëvalueerd. Alles wat niet goed ging, neemt u in dat geval mee naar een nieuw project. Het is zonde als u daar met een botte zaag aan moet beginnen, toch? Een goede evaluatieworkshop met effectieve communicatie kan dat verhelpen.