U bent hier

4.1 Achterban raadplegen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2022

Het belang van het betrekken van de achterban kunnen we niet genoeg benadrukken (zie ook het stappenplan in paragraaf 3.4). Daarnaast kunt u de achterban ook raadplegen voor het verzamelen van praktijkervaringen en ideeën.

Ervaring

draagvlak

faciliteiten

Misschien hebben de werknemers in uw organisatie kennis over of ervaring met bepaalde milieumaatregelen. Een achterbanraadpleging kan dan heel waardevolle informatie opleveren voor uw OR. Daarnaast vergroot het de betrokkenheid van de werknemers op dit onderwerp. Voor uw bestuurder zal het draagvlak onder de werknemers ook meewegen bij een voorstel. Het voorstel is dan namelijk meer dan alleen ‘een idee van de ondernemingsraad’.

Achterbanraadpleging: wat zegt de WOR?

Uw bestuurder moet werknemers tijd en faciliteiten geven voor een achterbanraadpleging van de ondernemingsraad (artikel 17, lid 1 WOR). De OR moet over de praktische toepassing van de raadpleging wel overleg hebben met de bestuurder. Dan maakt u met uw bestuurder bijvoorbeeld afspraken over de manier van raadpleging en de gevraagde tijd aan werknemers. Bijvoorbeeld dat u een digitale enquête wilt uitzetten over milieuzorg met in totaal tien open en gesloten vragen. Over de inhoud van de vragen kunt u eventueel sparren met de bestuurder of met een inhoudelijk deskundige.

4.1.1 Aanpak achterbanraadpleging

poll

Er zijn verschillende methoden om de achterban te raadplegen voor praktijkervaringen en ideeën. Uw OR kan bijvoorbeeld een enquête of een poll uitzetten, een themabijeenkomst organiseren of een klimaatcommissie opzetten.

Enquête

vragenlijst

Een enquête is een effectief instrument als uw OR in korte tijd veel respons wil krijgen. Stel bijvoorbeeld een vragenlijst over klimaatregelen op en verspreid die via e-mail. Op die manier is het mogelijk om te toetsen of de klimaattransitie leeft onder de werknemers.

Een enquête is ook een prima middel om de mening van werknemers te vragen over bepaalde milieumaatregelen. Door de respons en de uitkomsten van de enquête te anonimiseren, zijn werknemers eerder geneigd om hun mening te geven.

duurzaamheid

Belangrijk is daarnaast om het doel van de enquête helder te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan: ‘we willen ons met de OR hard maken voor duurzaamheid binnen onze organisatie en nagaan hoe de achterban denkt over bepaalde milieumaatregelen. De OR zal de uitkomsten van de raadpleging bespreken met de bestuurder.’ Vergeet niet om de maatregelen ook zo veel mogelijk te benoemen.

Enquêtetools voor achterbanraadpleging

enquêtetool

Er bestaan allerlei tools waarmee uw OR een digitale achterbanraadpleging kan uitzetten. Een gratis enquêtetool is bijvoorbeeld Google Formulieren. Via Google Formulieren kunt u een vragenlijst opstellen en versturen via het programma zelf of via een link in de e-mail. Daarnaast zijn er ook betaalde enquêtetools. Voorbeelden hiervan zijn Smart Survey, Survey Monkey en Kwik Surveys.

Poll

intranet

Als uw OR het klimaatbewustzijn onder de achterban wil vergroten, kunt u er ook voor kiezen om een poll uit te zetten. Door middel van een poll kunt u de mening vragen van werknemers op basis van een vraag of stelling. Plaats de poll bijvoorbeeld op het intranet of in de OR-nieuwsbrief. Denk aan een stelling als ‘Het is belangrijk dat onze organisatie toewerkt naar 50% minder CO2-uitstoot’.

Vergeet niet om uw achterban te informeren over de uitkomsten van de achterbanraadpleging. Dit vergroot namelijk de kans op een goede respons bij een volgende raadpleging van de OR. Zo zien werknemers namelijk wat de OR doet met hun respons.

Themabijeenkomst

programma

Een andere optie om de achterban erbij te betrekken, is het organiseren van een themabijeenkomst voor werknemers. Uw OR nodigt dan werknemers uit om aan te sluiten bij een bijeenkomst over het milieubeleid. Van tevoren maakt uw OR een programma voor de bijeenkomst. Tijdens de bijeenkomst kunnen werknemers hun mening en hun ideeën doorgeven op basis van vragen of stellingen van de OR. Ook hier is een heldere terugkoppeling van de uitkomsten belangrijk. Maak dus duidelijk wat de uitkomsten zijn en wat uw OR er vervolgens mee doet of heeft gedaan.

U kunt de bijeenkomst fysiek op een locatie of digitaal houden. Stel een goede voorzitter aan, die de discussies kan leiden en waar nodig tot een heldere slotsom komt.

4.1.2 Klimaatcommissie

terugkoppeling

Op basis van artikel 15 WOR heeft de OR de mogelijkheid om commissies in te stellen. Wil uw OR langere tijd aan de slag gaan met het thema klimaat, dan is een klimaatcommissie een goed idee. In een commissie kunnen naast OR-leden ook werknemers plaatsnemen. De klimaatcommissie komt regelmatig bijeen om voorstellen te bespreken en geeft een terugkoppeling aan de OR. Het voordeel is dat een kleine groep van de OR zich kan specialiseren op dit thema. In paragraaf 3.4.3 vindt u meer informatie over het opzetten van een commissie.

Jongeren en duurzaamheid

betrekken

In de SER-publicatie ‘OR zoekt jonge collega’s’ komt naar voren dat ondernemingsraden vaak niet goed aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Jongeren blijken vaak gericht op grotere maatschappelijke thema’s, zoals klimaatveranderingen. Met uw OR kunt u ervoor zorgen dat dit soort thema’s voldoende aan bod komen. Op deze manier slaat u twee vliegen in één klap: aandacht voor het thema klimaat en het betrekken van jongeren bij de medezeggenschap.