U bent hier

Onderneming & Personeel
Personeelsontwikkeling6. Ontwikkelgesprekken die wél motiveren6.3 Tips voor ontwikkelgesprekken nieuwe stijl

6.3 Tips voor ontwikkelgesprekken nieuwe stijl

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: september 2022

Met de volgende zeven tips kan uw organisatie motiverende ontwikkelgesprekken voeren:

6.3.1 Zorg dat de intentie helder is

refereren

Het is geen beoordeling, daar zijn beoordelingsgesprekken voor – áls die nog worden gehouden in uw organisatie. De vraag moet meer zijn: hoe kunnen wij werknemers helpen op hun best te zijn? Natuurlijk kunnen leidinggevenden wel refereren aan het beoordelingsgesprek – als daaruit ontwikkelwensen zijn voortgekomen – maar ze moeten proberen de balans te vinden. Dit gesprek moet (vooral) gaan over de ideeën en verlangens van de werknemer, en het verkennen van de mogelijkheden.

6.3.2 Voer gesprekken met elke werknemer

geld

Voer niet enkel gesprekken met de hoogvliegers of met de onderpresteerders (aan wie uw organisatie nog flink moet sleutelen). Vergeet vooral de groep gewoon goed presterende werknemers niet. Aandacht en geld voor training en begeleiding gaat vaak onevenredig veel naar werknemers aan de uiteinden van de prestatieschaal.

6.3.3 Wees betrouwbaar

ontslag

Betrouwbaar zijn betekent niet alleen dat de leidinggevenden zich integer en belangstellend opstellen in de gesprekken, maar vooral dat zij dat gedurende het gehele jaar doen (bij elke werknemer). Dat neemt niet weg dat zij werknemers mogen aanspreken op prestaties en dat er, zo nodig, ontslagen mogen vallen. De manier waarop uw organisatie daarmee omgaat, is bepalend voor het vertrouwen.

6.3.4 Denk niet te snel dat u het weet

Echt luisteren, de werknemer bevragen en niet te snel zaken invullen, is lastig. Houd in gedachten dat werknemers veel gemotiveerder zijn om met ontwikkeldoelen aan de slag te gaan die ze zelf tijdens het gesprek hebben aangedragen.

6.3.5 Besteed ook zaken uit

Veel problemen ontstaan doordat werknemers niet weten hoe ze bepaalde problemen moeten oplossen en dus maar blijven aanmodderen. De drempel om bepaalde zaken op te lossen is vaak te hoog als dat alleen mogelijk is via interne coaching.

Sommige zaken bespreken werknemers liever met een externe coach, zoals faalangst, onderlinge wrijvingen of structureel uitstelgedrag. Investering hierin kan ervoor zorgen dat werknemers beter uit de verf komen en gemotiveerder aan de slag gaan.

6.3.6 Help elkaar om goede gesprekken te voeren

meelopen

Als HR-professional bespreekt u het belang van de gesprekken met de leidinggevenden en tussendoor houdt u elkaar op de hoogte van creatieve mogelijkheden om werknemers te laten werken aan hun ontwikkeling. Denk aan detachering, meelopen of intervisie. Daarnaast kan een workshop die gericht is op de gesprekstechnieken van een goed (ontwikkel)gesprek geen kwaad.

6.3.7 Waarderende gespreksvoering

positief

handvat

werkplezier

Vaak gaan de gesprekken alleen over wat er nog beter kan en wat de werknemer nog moet ontwikkelen. Talenten benutten is een kunst: we zien negatieve afwijkingen nu eenmaal beter dan positieve afwijkingen, aangezien ons oude brein is gericht op de risico’s (in de wildernis). Een interessante stroming is ‘Appreciative inquiry’, waar het uitgangspunt juist de momenten zijn waarop de werknemer op zijn best was. Dat zijn dus momenten waarop de werknemer goed presteerde en gemotiveerd was. Door de focus te leggen op de successen is de kans groot dat de werknemer zelf zin heeft om ermee aan de slag te gaan en hij zo nieuwe succes-ervaringen opdoet. Hieronder krijgt u handvatten om deze andere benadering ook in de praktijk te kunnen toepassen.

Betrokkenheid

Bij waarderende gespreksvoering ligt de nadruk op werkplezier en de kracht van de werknemer in plaats van de taken of vaardigheden die nog niet lukken. Mogelijk komt deze benadering u wat soft en weinig zakelijk over. Uit onderzoek blijkt echter dat wanneer een werknemer het gevoel heeft goed te zijn in zijn werk en er plezier aan beleeft, dit de beste voorspeller is van betrokkenheid en effectiviteit.

Aandacht voor werkplezier en het gevoel capabel te zijn, zorgen niet alleen voor motivatie bij de werknemer, maar ook voor meer rendement en minder verloop.