U bent hier

Onderneming & Fiscus
Contact met de Belastingdienst3. Communiceren met de Belastingdienst3.1 De BelastingTelefoon

3.1 De BelastingTelefoon

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: november 2021


verschillende lijnen

buitenland

auto

douane

Verreweg de meeste telefonische contacten met de Belastingdienst vinden plaats via de BelastingTelefoon. Om de vragen te onderscheiden, zijn er vier verschillende lijnen:

  • de BelastingTelefoon (algemeen) voor vragen over belastingen en toeslagen: (0800) 05 43 (gratis, bereikbaar van maandag t/m donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur);
  • de BelastingTelefoon Buitenland voor vragen van particulieren en ondernemingen die zijn gevestigd in het buitenland: (055) 538 53 85 (vanuit het buitenland +31 55 538
53 85, bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur);
  • de BelastingTelefoon Auto voor vragen over de auto en belastingen: (0800) 07 49 (gratis, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur);
  • de BelastingTelefoon Douane voor vragen van particulieren en ondernemingen over douanezaken: (0800) 01 43 (gratis; vanuit het buitenland +31 45 574 30 31, bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 uur tot 20:00 uur en op vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur).

De Belastingdienst vraagt bij telefonisch contact naar uw BSN-nummer of Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN). Dit staat vermeld op uw rijbewijs, loonstrook en paspoort. Bij autovragen kan naar uw kenteken worden gevraagd.

Inlichtingen

standpunt

Het is van belang u te realiseren dat u aan informatie van de BelastingTelefoon geen vertrouwen kunt ontlenen als een antwoord later onjuist blijkt te zijn. De medewerkers geven algemene informatie in de vorm van inlichtingen. Inlichtingen hebben een andere juridische status dan een expliciet standpunt of een toezegging van de inspecteur. Zie hoofdstuk 12, Algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

voorlichting

Het bewijs dat u een gesprek heeft gevoerd, is immers lastig te leveren, tenzij u alles opneemt. Al in 2008 stelde Gerechtshof Den Bosch dat de Belastingdienst ‘[...] ongehinderd algemene voorlichting moet kunnen geven zonder dat dit tot gevolg heeft dat bij onjuiste inlichtingen de Belastingdienst daaraan is gebonden. De website van de Belastingdienst is slechts een hulpmiddel voor de burger en de gegeven informatie is niet leidend’.

Als werkgever mag u vertrouwen op de inhoud van het Handboek Loonheffingen. Neemt u beslissingen op basis van het Handboek, dan volgt de Belastingdienst uw handelwijze. Tenzij het overduidelijk is dat de informatie onjuist is en u dat in redelijkheid had moeten beseffen.