U bent hier

Onderneming & Fiscus
Contact met de Belastingdienst2. Aangifte doen2.4 Het eerste personeelslid

2.4 Het eerste personeelslid

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: november 2021

werknemer

Als u voor het eerst een werknemer in dienst neemt, moet u zich als werkgever aanmelden. Heeft u meteen vanaf de start van uw bedrijf een (of meer) werknemer(s) in dienst, dan kunt u zich gelijk met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel aanmelden als werkgever. Neemt u niet direct, maar pas later personeel in dienst? Dan meldt u zich op dat moment als werkgever bij uw belastingkantoor. Dit doet u met het formulier ‘Melding loonheffingen aanmelding werkgever’, dat te downloaden is via belastingdienst.nl.

Identiteitscheck

fraude

Voordat een werknemer bij u gaat werken, moet u eerst de identiteit van die werknemer controleren. Dit doet u om premie- en belastingfraude tegen te gaan en om illegale tewerkstelling van vreemdelingen te voorkomen.

Om de identiteit vast te stellen vraagt u de beoogde werknemer om een origineel en geldig identiteitsbewijs te tonen. Dit controleert u op de echtheidskenmerken (zoals het documentnummer, watermerk) en op de geldigheidsduur. Op rendement.nl/fiscaaldossier vindt u een stappenplan waarmee u kunt controleren of het identiteitsbewijs authentiek is. Als de werknemer niet de Nederlandse nationaliteit heeft, gaat u na of – en zo ja, onder welke voorwaarden – u de werknemer in Nederland mag laten werken.