3.2 Indruk van de afnemer
Bij het binnenhalen van klanten zijn veel ondernemingen geneigd om vooral aandacht te besteden aan de indruk die zij maken op een potentiële afnemer. In het kader van een goed debiteurenbeleid is het echter ook belangrijk om na te gaan welke indruk u krijgt van de afnemer.
3.2.1 Bezoek
potentiële klanten
zaken op orde
U kunt er daarom ook voor kiezen om een potentiële klant eerst eens een keer te bezoeken. Dat geeft u de mogelijkheid om antwoord te vinden op vragen als: Hoe is de ontvangst? Hoe is de sfeer in de onderneming? Bij het beantwoorden van deze vragen moet u zich realiseren dat uiterlijkheden lang niet alles zeggen. Een kantoor op een A-locatie is indrukwekkend, net als dure auto’s voor de deur, maar het wil niet zeggen dat de (potentiële) klant van uw onderneming zijn zaken op orde heeft!
Een dure locatie kan erop duiden dat de klant op grote voet leeft en wel erg makkelijk omspringt met zijn besteedbare middelen.
3.2.2 Kredietinformatie
U ontkomt er niet aan om nadere informatie in te winnen als het gaat om nieuwe klanten. Het opvragen van een krediet- of bedrijfsinformatierapport over uw potentiële klant ligt dan waarschijnlijk het meest voor de hand.
Kredietbeoordeling
mix van factoren
De kredietbeoordeling van de klant wordt gebaseerd op een mix van factoren zoals omzetcijfers, jaarcijfers, kredietwaardigheid, betaalgedrag en de algemene bedrijfssituatie van de potentiële klant. Deze bedrijfsinformatie helpt u bij het inschatten van uw financiële risico’s.
Kredietinformatiebureaus
U kunt het advies over een mogelijke klant ook aanvragen bij kredietinformatiebureaus. Deze bureaus verzamelen gegevens over de bedrijfsvoering (omzetcijfers, jaarverslagen), leningen, kredieten en het betaalgedrag. Een summier rapport bevat de kerngegevens van de onderneming, aangevuld met gegevens over de kredietwaardigheid en het betalingsgedrag, inclusief een voorgesteld maximumkrediet.
3.2.3 Kredietadvies
actuele informatie
Het kredietadvies van een onderneming wordt (mede) gebaseerd op de beschikbaarheid van actuele informatie zoals de jaarcijfers, het betaalgedrag en de algemene bedrijfssituatie van die onderneming.
Bij onvoldoende informatie kan een kredietinformatiebureau moeilijker aangeven hoe een onderneming er financieel voorstaat. Dit kan leiden tot het advies om minder krediet aan een klant te geven.
NVH
NVH
De kredietinformatiebureaus hebben zich verenigd in een beroepsvereniging: de Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus (NVH). Op www.nvhinfo.nl vindt u meer informatie over de NVH.
Leden moeten zich houden aan de gedragscode van de NVH. Deze code schrijft de bureaus voor:
- hoe ze moeten omgaan met de verzamelde gegevens;
- welke gegevens ze wel en niet mogen verzamelen;
- aan wie ze de verzamelde gegevens onder welke omstandigheden ter beschikking mogen stellen;
- aan welke eisen de bedrijfsvoering moet voldoen.
Consumenten screenen met oog voor privacy
openbare bronnen
Handelsinformatiebureaus verzamelen ook gegevens van consumenten. Daarbij maken ze onder meer gebruik van openbare bronnen, zoals het Kadaster en het Landelijk Register Schuldsaneringen en algemene statistische gegevens over de woonomgeving, zoals gemiddeld inkomen, gemiddeld aantal kinderen per gezin en de gemiddelde waarde van de auto.
Toestemming
De handelsinformatiebureaus mogen niet zonder toestemming gegevens opvragen bij werkgevers of uitkeringsinstanties over het salaris of de uitkering. Ze mogen evenmin bij buren of anderen informeren naar zaken als inkomen, werkgever, het aantal vakanties of de auto.