4.3 Soorten commissies
delegeren
Bestuursleden kunnen hun taken in zo veel mogelijk deeltaken delegeren naar aparte commissies. De lijst is in principe onuitputtelijk, maar over het algemeen zijn ze te scharen onder één van de volgende vier soorten:
Voorbeelden van commissies
budget
jeugd
Bekende andere voorbeelden van verenigingscommissies zijn de volgende:
- Accommodatiecommissie: regelt alle zaken die met het onderkomen van uw vereniging te maken hebben, zorgt voor het onderhoud, beheert het materiaal dat daarvoor is bestemd en controleert het budget. Sportclubs hebben meestal een materiaalcommissaris die niet alleen verantwoordelijk is voor het clubhuis, maar ook voor de conditie van de sportvelden.
- Sponsorcommissie: zet zich in voor de werving van nieuwe sponsors, onderhoudt contacten met bestaande sponsors en behartigt de belangen van uw vereniging in het (lokale) bedrijfsleven.
- Jeugdcommissie: adviseert het bestuur over alle zaken die met de jeugd in de vereniging te maken hebben, zorgt voor de uitvoering van het jeugdbeleid en begeleidt nieuwe jeugdleden.
- Barcommissie: is verantwoordelijk voor het bijhouden van de voorraad, stelt prijzen vast van de consumpties voor de leden, registreert de inkoop, controleert of deze klopt ten opzichte van de verkoop, deelt de bardiensten in en stelt het alcoholbeleid op.
- Opleidingscommissie: geeft, gevraagd en ongevraagd, advies over opleidingen voor leden aan het bestuur, bewaakt de kwaliteit van de opleidingen uit het programma van de vereniging en draagt zorg voor trainingen en workshops voor leden.
De lijst kan nog worden aangevuld met een jubileumcommissie, ledencommissie, ballotagecommissie, marketingcommissie et cetera.
decharge
De wettelijk verplichte kascommissie mag alleen door de algemene ledenvergadering worden benoemd. Ontslag van de kascommissie of een kascommissielid door het bestuur is dus niet mogelijk. Zie paragraaf 4.3.1.
4.3.1 De kascommissie
balans
inlichtingen
Hoewel het Nederlandse wetboek niet letterlijk rept van een ‘kascommissie’, is een vereniging wettelijk verplicht een commissie in het leven te roepen die ‘de balans en de staat van baten en lasten’ onderzoekt en over haar bevindingen verslag uitbrengt aan de algemene ledenvergadering. Het Burgerlijk Wetboek voegt daar aan toe (Boek 2, artikel 48:2): ‘Het bestuur is verplicht de commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar te stellen’.
Taken
controleren
verslag
Deze verplichte commissie – algemeen aangeduid als een kascommissie – heeft dus zeer belangrijke taken. Leden van de kascommissie (minimaal twee, zoals wettelijk voorgeschreven):
- controleren de financiële administratie van de vereniging, op een dusdanige manier dat zij kunnen oordelen over de opgestelde balans en exploitatierekening over het voorbije boekjaar;
- brengen verslag uit van het verrichte onderzoek aan de algemene ledenvergadering;
- adviseren over het vaststellen van de balans en de exploitatierekening.
Het is prettig als de kascommissie, naast haar wettelijk vastgelegde taken, ook in staat is om het bestuur en de algemene ledenvergadering te adviseren over belangrijke financiële aangelegenheden.
Decharge
Een kascommissie doet dus méér dan geld tellen en nagaan of de penningmeester alle contributies heeft geïnd. Een goede commissie verricht diepgravend onderzoek, iets wat alleen mogelijk is als zij de beschikking krijgt over alle boeken, documenten en notulen. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat de commissieleden kunnen beoordelen of de algemene ledenvergadering aan het bestuur decharge kan verlenen voor het gevoerde beleid. In dat geval (zie ook het voorgaande hoofdstuk) wordt het bestuur ontslagen van interne aansprakelijkheid.