4.2 Instellen van een commissie
statuten
De mogelijkheid om een commissie op te richten, moet zijn vastgelegd in de statuten van uw vereniging. Is dat niet het geval, dan zult u hiervoor de statuten moeten wijzigen (zie hoofdstuk 5). Het statutaire onderdeel dat ingaat op de bevoegdheden van het bestuur, moet u dan uitbreiden met een regel als deze: ‘Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taken te doen uitvoeren door commissies die door het bestuur zijn benoemd’.
Niet-statutaire status
tijdelijk
rechten en plichten
Ontbreekt een regel over de oprichting van commissies in uw statuten, dan heeft een (toch opgerichte) commissie een niet-statutaire status. Daar hoeft u niet te zwaar aan te tillen als er sprake is van een commissie met een tijdelijke opdracht. Maar weet wel dat een commissie juist op grond van de statuten bepaalde rechten en plichten heeft. Die kunt u eventueel ook laten opnemen in het huishoudelijk reglement. Dit maakt voor leden en vrijwilligers meteen duidelijk wat de taken en bevoegdheden van een commissie zijn. Daarbij komt dat het eenvoudiger is om het huishoudelijk reglement van uw vereniging te wijzigen dan de statuten. Zie daarvoor uitgebreider 5.4 hierna.
Een commissie mag nooit bevoegdheden krijgen die wettelijk zijn toebedeeld aan andere organen binnen de vereniging, zoals aan de algemene ledenvergadering.
Opheffen van commissie
orgaan
Het orgaan van een vereniging dat een commissie heeft ingesteld, mag de commissieleden ervan aanwijzen en ontslaan. Ditzelfde orgaan mag deze commissie ook weer opheffen. Er geldt een uitzondering als het bestuur een commissie heeft ingesteld. In dat geval mag ook de algemene ledenvergadering de commissie opheffen. Houd bij opheffing altijd rekening met de statuten. Als het bestaan van de commissie daarin is vastgelegd, kan deze commissie uitsluitend worden opgeheven na een formele statutenwijziging die via de ALV tot stand komt.