3.3 Interne ontwikkelingen
Nadat u de externe ontwikkelingen in kaart heeft gebracht, gaat u aan de slag met het in kaart brengen van de interne ontwikkelingen. Dit zijn de ontwikkelingen binnen de organisatie.
fusie
Interne ontwikkelingen kunnen veel invloed hebben op het benodigde personeel. Denk aan een fusie, een verhuizing of een cultuurverandering. Breng de interne ontwikkelingen in kaart die zowel kwantitatieve als kwalitatieve invloed zullen hebben op het benodigde personeel.
Checklist
werkproces
cultuur
investeren
De volgende checklist helpt u daarbij:
- Processen en manier van werken: hoe richten we onze werkprocessen de komende jaren efficiënter in? Wordt bijvoorbeeld agile werken ingevoerd?
- Cultuur: wat wordt verwacht in het dagelijks doen en handelen van werknemers? Hoe willen we met elkaar omgaan? Verandert dit in de toekomst? Zo ja, hoe?
- Sturing en besturing: welke stijl van leidinggeven is nodig en hoe is die nu? Hoe komen besluiten tot stand (top-down of bottom-up)? Zijn er fusies op komst?
- Financiën: hoe staat de organisatie er financieel voor? Gaan er vestigingen sluiten of wordt er juist geïnvesteerd in nieuwe locaties of vestigingen?
jaarplannen
Bij het in kaart brengen van de interne ontwikkelingen kunt u gebruikmaken van allerlei documenten, zoals strategische notities of jaarplannen van uw organisatie of organisatieonderdeel, maar ook toekomstvisies en sectoranalyses van brancheorganisaties, banken of andere gezaghebbende instanties.
Informatie-inventarisatie
gecombineerd
Het proces voor het in kaart brengen van de interne ontwikkelingen is gelijk aan het proces dat in paragraaf 3.2 is beschreven bij de externe ontwikkelingen. Vaak vindt de inventarisatie van de externe ontwikkelingen en interne ontwikkelingen gecombineerd plaats, in één en dezelfde sessie. Net als bij de externe ontwikkelingen gaat u de interne ontwikkelingen prioriteren en comprimeren. Alleen de meest invloedrijke en kansrijke interne ontwikkelingen neemt u mee in het verdere SPP-traject. Dus als toets voor de strategie en om het benodigd personeel in kaart te brengen.
De volgende stap is het toetsen van de interne en externe ontwikkelingen aan de missie, visie en strategie van uw organisatie en het maken van de vertaalslag naar de toekomstige producten en diensten. Dit komt aan de orde in het volgende hoofdstuk.