4.6. In de praktijk
Werknemers van een deurwaarderskantoor hebben regelmatig te maken met agressieve bezoekers die een schuld open hebben staan. Die kunnen zich niet altijd vinden in de voorgestelde betalingsregeling en een aantal werknemers hebben te maken gehad met geweld. De werkgever gaat als volgt te werk:
- Bronmaatregelen: niet mogelijk, want de werknemers moeten nu eenmaal in gesprek gaan als boze bezoekers langskomen en dat kan alleen op afspraak.
- Collectieve maatregelen: de bezoekersbalie afschermen met een glazen wand en een toegangsdeur waarvoor een pasje is vereist. Daarnaast camera’s in elk kantoor ophangen en een extra deur achter de bureaus plaatsen, zodat er een vluchtmogelijkheid is voor werknemers.
- Individuele maatregelen: training en instructies geven aan werknemers over het omgaan met agressieve bezoekers en het juiste gebruik van de collectieve maatregelen.
- Persoonlijke beschermingsmiddelen: werknemers van een alarmknop voorzien die zij op hun lichaam kunnen dragen, zodat zij altijd alarm kunnen slaan bij een noodsituatie.
Uw werkgever doet er goed aan de arbeidshygiënische strategie toe te passen. Dat is hij wettelijk verplicht, komt het welzijn van zijn werknemers ten goede en bovendien kan Inspectie SZW een boete opleggen als bij een controle blijkt dat de strategie niet is gevolgd.
Het ene beroep is gevaarlijker dan het andere. Maar of een werknemer nu werkt met kankerverwekkende stoffen of dat hij salarisadministrateur is: elk beroep brengt risico’s met zich mee. Uw organisatie heeft een zorgplicht en is verantwoordelijk voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. Zij heeft er belang bij dat werknemers niet ziek worden door hun werk, want dat brengt hoge verzuimkosten met zich mee. Bovendien loopt de organisatie het risico op een boete als bij een controle van Inspectie SZW blijkt dat zij niet over een (grondig samengestelde) RI&E beschikt.