U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Organisatiemodellen3. Projectmatig werken3.4. Wat is projectmatig werken?

3.4. Wat is projectmatig werken?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2019

Ieder PMW-project moet voldoen aan vijf projectkenmerken:

  • Doelgericht: een project zorgt ervoor dat bepaalde vooraf beschreven doelen bereikt worden.
  • Planmatig: doelen worden planmatig gehaald
  • Tijdelijk: het project heeft een duidelijk begin en een eind.
  • Uitvoerbaar: het project moet uitvoerbaar zijn.
  • Taakgericht: de doelen worden binnen een projectorganisatie met een eigen budget uitgevoerd.

Projectaspecten

De projectkenmerken leiden tot fasen, die de basis vormen van het projectplan. Dit is de kern van het PMW-model:

  • Initiatief: deze fase is gericht op het verkrijgen van een goed beeld van het project(resultaat). Dit beeld moet bij alle betrokkenen gelijk zijn. Aan het einde van deze fase moet het project groen licht krijgen.
  • Definitie: het goedgekeurde project is meteen het beginpunt van de tweede fase. Dat gaat u uitwerken tot een projectprogramma of projectopdracht. Deze fase sluit af met een goedgekeurd projectprogramma.
  • Ontwerp: de volgende stap is het verder uitwerken van het projectprogramma. U eindigt met een goedgekeurd projectontwerp.
  • Voorbereiding: daarna moet u in detail treden en exact beschrijven wat het projectresultaat straks is en hoe de uitvoering eruitziet. Afsluitend ligt er een goedgekeurd draaiboek.
  • Realisatie: in de realisatiefase gaat u het project daadwerkelijk uitvoeren. Het nazorgprogramma is het eindpunt van deze fase.
  • Nazorg: dit is de laatste fase van PMW. Tijdens het nazorgprogramma staat het beheer, gebruik en onderhoud van het projectresultaat centraal.

Besluiten

Bij elke fase horen beslissingen. Hierbij gaat het niet om een krabbel onder een document, maar om een haalbare beslissing, die op draagvlak kan rekenen en geaccepteerd wordt.

Projectbeheersing

Om een project te kunnen beheersen zult u de factoren tijd, geld, kwaliteit, organisatie en informatie moeten bewaken. Beheersen is onder te verdelen in plannen en voortgang bewaken. U maakt beheersplannen en bekijkt op gezette tijden in hoeverre de praktijk afwijkt van de plannen. Zorg dat u in de beheersplannen genoeg rekening houdt met eventueel tussentijds bijsturen. Als u die marge niet heeft, kan het project in de problemen komen door onhaalbare deadlines.