U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Organisatiemodellen3. Projectmatig werken3.12. Agile werken toepassen

3.12. Agile werken toepassen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2019

Een agile projectteam is bewust van hoe zij als team tot betere resultaten komt. Als het team verantwoordelijk wordt gemaakt voor het gezamenlijke resultaat ontstaat er bovendien verantwoordelijkheid en eigenaarschap.

Relatieniveau

Op relatieniveau moet communicatie en informatie-uitwisseling optimaal ingericht zijn. Dit heet alignment. Een team staat nooit volledig geïsoleerd in een organisatie.

Met alignment kan het team opdrachtgevers optimaal bedienen. Het is wel nodig dat het team opdrachtgevergericht denkt, verantwoordelijkheid neemt en multidisciplinair samenwerkt.

De agile projectleider schept kaders

Een agile projectleider coacht en faciliteert het team én verandering. Hij is de dienende leider die het team helpt met het toepassen van agile in het werk door overzicht te houden en prioriteiten te stellen. Het is aan de projectleider om de voorwaarden te creëren die efficiënte samenwerking binnen het team vergroten. Dit doet hij door:

  • obstakels uit de weg te ruimen die het projectteam belemmeren in hun productiviteit;
  • innovatie en creativiteit aan te moedigen;
  • het team te belonen voor het gebruik van hun kennis om op een nieuwe manier problemen op te lossen.