1.2 Positie van een leidinggevende
tussen twee vuren
directe collega
Als leidinggevende bevindt u zich altijd tussen twee vuren: uw medewerkers en hun behoeften en belangen enerzijds en de directie met de bijbehorende behoeften, belangen en eisen anderzijds. Helemaal lastig wordt het als u voorheen de directe collega was van het team dat u nu aanstuurt. Maar al doende leert men, en dat geldt zeker voor leiderschap. Geef uzelf de tijd om een leiderschapsstijl uit te werken en de benodigde leiderschapscompetenties te versterken.
1.2.1 Eerste periode
vuurdoop
kantoorpolitiek
De eerste maanden als nieuwe leidinggevende zijn vaak een vuurdoop. Komt u nieuw binnen in een organisatie, dan zult u zeker de eerste niet zijn die een pittige tijd tegemoet gaat. Medewerkers volgen u aandachtig en zullen uw grenzen verkennen. Ondertussen moet u de kantoorpolitiek en onderhuidse spanningen nog leren aanvoelen.
Eerst eens rustig aankijken
Om tijdens de eerste maanden een goede indruk te maken, is het verstandig om niet meteen middenin een groepsproces te duiken of de boel op zijn kop te zetten. Neem eerst even rustig de tijd om te kijken hoe werknemers onderling samenwerken en wat hun functies zijn. Analyseer de doelen van de afdeling of organisatie en stel daarna vast hoe u de eerste tijd te werk wilt gaan. Maak vervolgens rustig duidelijk wat u van plan bent en hoe u leiding gaat geven.
1.2.2 Nieuwe rol
gelijke voet
Het is een vreemde gewaarwording om leiding te nemen over medewerkers met wie u voorheen op gelijke voet samenwerkte. Niet alleen voor u, maar ook voor de mensen die nu úw team zijn. U zit niet langer in hetzelfde schuitje. De verantwoordelijkheid voor de productie, kwaliteit, targets en deadlines ligt nu bij u. Gunnen uw voormalige collega’s u uw nieuwe postitie? Hoe pakt u dit goed aan?
Afspraken maken
knelpunten
Het is verstandig om direct duidelijke afspraken te maken met uw voormalige collega’s. Bepaal vooraf de regels van de samenwerking, praat over de verwachtingen die u van elkaar heeft en maak mogelijke problemen bespreekbaar. Zo kunt u eventuele knelpunten voortijdig verhelpen en voorkomt u misverstanden en teleurstellingen.
Van specialist naar generalist
Het overgrote deel van de leidinggevenden is vanuit een inhoudelijke achtergrond op die positie terechtgekomen. Van specialisten worden ze generalisten. De meesten kiezen in zo’n geval voor een faciliterende of coachende stijl van leidinggeven. Dit betekent dat u de hoofdlijnen uitzet voor uw team, maar dat u veel verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf legt en dat u samen met uw team besluiten neemt.