U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Conflicten aanpakken en oplossen8. Conflict met en sancties van toezichthouders8.2 Conflict over een boete

8.2 Conflict over een boete

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

Legt de inspecteur uw organisatie een sanctie op, dan krijgt ze daarvan – behalve bij een mondelinge afspraak – een schriftelijke bevestiging.

Maatregelen nemen

staken

Hierin staat welke sanctie is opgelegd en binnen welke termijn de Arbeidsinspectie verwacht dat uw organisatie het probleem aanpakt. Dit kan ze doen door de activiteiten te staken, of door maatregelen te nemen die de geconstateerde misstand opheffen.

Is dit nou een ‘conflict’ of niet?

formele weg

De vraag is natuurlijk of ‘conflict’ het juiste woord is als het erom gaat dat uw organisatie het niet eens is met een sanctie die de Nederlandse Arbeidsinspectie heeft opgelegd. Omdat deze toezichthouder ook handhaver van de wet is, komt uw organisatie als het hoog oploopt eigenlijk altijd in een juridische procedure terecht (zie ook hoofdstuk 6). Bij een verkeersovertreding kunt u ook niet met een vertegenwoordiger van de politie naar een mediator stappen. U zult via de voorgeschreven formele weg uw recht moeten halen.

8.2.1 Bezwaar maken

binnen zes weken

Heeft uw organisatie een sanctie opgelegd gekregen van de Arbeidsinspectie, en is dat in haar ogen onterecht, dan zal ze hiertegen officieel bezwaar moeten aantekenen. Daaraan worden bepaalde eisen gesteld.

Voorbeelden bezwaarschriften

Uw organisatie moet in zo’n geval binnen zes weken na de datum van de boetebeschikking een bezwaarschrift indienen. Dit kan door een e-mail of een brief te sturen. Er zijn online verschillende voorbeelden van bezwaarschriften te vinden. Deze moeten uiteraard wel worden aangepast aan de situatie in uw eigen organisatie.

Elementen

adres

Het bezwaarschrift moet in ieder geval voorzien zijn van:

  • de naam en het adres van degene die bezwaar maakt;
  • een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht, waarbij de datum en het referentienummer van de beschikking moeten worden vermeld;
  • de gronden (redenen) van het bezwaar. Hierbij geeft uw organisatie aan waarom ze denkt dat de boete onterecht is opgelegd.

Bezwaargronden

secuur

Hoe beter de argumenten van uw organisatie tegen het bezwaar zijn, hoe meer kans ze maakt dat het bezwaar wordt toegewezen. Besteed daarom voldoende aandacht aan het secuur formuleren van de bezwaargronden.

Een sanctie van de Nederlandse Arbeidsinspectie is een administratieve of bestuurlijke boete. Op de website van de NLA vindt u hoe uw organisatie bezwaar kan maken en welke voorwaarden daarvoor gelden.

8.2.2 Hoorzitting

In de week nadat uw organisatie het bezwaarschrift heeft ingediend, krijgt ze hiervan een ontvangstbevestiging. Hierin wordt ook gevraagd of uw organisatie gehoord wil worden. Het is niet verplicht om van de mogelijkheid van een hoorzitting gebruik te maken.

videobellen

Den Haag

Doet uw organisatie dat wel, dan kan ze kiezen of ze deze fysiek wil laten plaatsvinden of op afstand via videobellen. Kijk op rendement.nl/managementdossier voor het handige verdiepingsartikel ‘Online meeting profiteert van goede randapparatuur’.

Mondeling toelichten

De hoorzitting vindt meestal plaats in Den Haag, in de vierde week na de datum van ontvangst van het bezwaarschrift.

Als uw organisatie geen gebruik wil maken van de mogelijkheid van een hoorzitting, dan wordt de beslissing gebaseerd op de documenten die uw organisatie heeft aangeleverd. Dat uw organisatie daarin goede bezwaargronden heeft geformuleerd is dan extra belangrijk. U kunt deze immers niet mondeling toelichten als er geen hoorzitting is.

8.2.3 Beslissing op het bezwaar

ingetrokken

Tijdens de bezwaarprocedure wordt de boetebeschikking opnieuw in overweging genomen. Afhankelijk van de argumenten of de bewijzen die uw organisatie aandraagt, kunnen er drie mogelijke uitkomsten zijn:

  • De boete blijft gelijk.
  • De boete wordt verlaagd.
  • De boete wordt ingetrokken.
  • Betalingsregeling

    Heeft uw organisatie niet de middelen om de boete te betalen, dan kan ze onder voorwaarden een betalingsregeling treffen. Dat is ook nog mogelijk nadat de beschikking is verzonden.

    8.2.4 Bestuursrechter

    teruggestort

    Als uw organisatie het niet eens is met de beslissing op bezwaar, kan ze in hoger beroep gaan bij de bestuursrechter. Uw organisatie moet echter wel direct de boete betalen, ook al gaat ze die aanvechten. Als de beslissing luidt dat de boete voor uw organisatie wordt verlaagd of ingetrokken, wordt het (te veel) betaalde bedrag teruggestort.

    Gronden voor verlaging boete

    aantonen

    In de ‘Beleidsregel boeteoplegging arbeidsomstandighedenwetgeving’ staan de uitgangspunten voor het bepalen van de hoogte van een boete. Daarin vindt u ook de gronden voor verlagen van de boete, de zogenoemde matigingsgronden.

    Toezicht

    25%

    Als uw organisatie kan aantonen dat ze zich heeft ingespannen om de overtreding te voorkomen, kan de toezichthouder besluiten tot verlaging van de boete. Als uw organisatie kan aantonen dat er bijvoorbeeld wel voldoende toezicht op het werk was en dat medewerkers veiligheidsinstructies hebben gekregen, kan dat een matiging van 25% opleveren.