U bent hier

9.6 Bemiddeling

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2017

mediation

Officiële paden als arbitrage en rechtszaken kosten veel tijd en geld. Beter is het natuurlijk als de betrokken partijen onderling hun conflict oplossen. Dit is echter niet altijd even eenvoudig. Zijn beide partijen wel bereid hun best te doen om er samen uit te komen, dan is mediation nog een optie. Hierbij structureert een externe bemiddelaar de communicatie tussen de partijen en stimuleert hen tot betere samenwerking in het vinden van een oplossing. Bij erg ingewikkelde conflicten zijn soms meerdere bemiddelaars betrokken.

Niet bindend

Bemiddeling is zowel een optie bij een conflict tussen cao-partijen als bij een conflict tussen een individuele werknemer en de werkgever over de cao.

De uitkomst van mediation is niet bindend, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de uitspraak van een rechter of arbitragecommissie.

conflict

Wel helpt een welwillende houding tijdens het bemiddelingsproces een partij om tegenover de rechter – mocht het alsnog zo ver komen – aan te tonen dat zij zich heeft ingespannen om het conflict tot een goed einde te brengen.

Werkwijze

onderhandelingen

Kenmerkend voor de werkwijze bij mediation is dat:

  • deelname vrijwillig is;
  • het proces vertrouwelijk is;
  • de mediator de rol speelt van neutrale derde die de gesprekken leidt en structureert;
  • het doel van de gesprekken niet is om te achterhalen wie gelijk heeft, maar om een oplossing te vinden;
  • de gesprekken zich concentreren op de belangen van de deelnemers, niet op standpunten;
  • de onderhandelingen een belangrijk element vormen tijdens de gesprekken;
  • de uiteindelijke oplossing van de betrokken partijen zelf komt;
  • de partijen onder leiding van de mediator duidelijke afspraken maken over de gevonden oplossing.

Cao-kemphanen in bemiddeling

bemiddeling

Dat cao-partijen geregeld met elkaar in de clinch liggen is geen nieuws voor u. In de media duiken regelmatig voorbeelden op van cao-conflicten die in een impasse terecht zijn gekomen. Conflicterende partijen schakelen uiteindelijk vaak een bemiddelaar in om een vertrouwensrelatie te herstellen. Als beide partijen instemmen met de bemiddelingspoging komt het meestal ook wel tot een oplossing. Dat was bijvoorbeeld het geval met de horeca-cao die na slepende onderhandelingen uiteindelijk dankzij bemiddeling midden 2012 tot stand kwam.