2.1 Van voorlopig naar eigen
termijn
doel bereikt
De WOR verplicht ondernemingsraden een eigen reglement op te stellen. De wet schrijft echter niet voor binnen welke termijn uw OR aan die wettelijke verplichting moet voldoen. U hoeft er dus niet stante pede aan te beginnen. Toch is het logisch als u als nieuwgekozen OR na de verkiezingen niet eindeloos wacht met het vaststellen van uw eigen OR-reglement. Want het doel waarvoor uw bestuurder het voorlopig reglement heeft opgesteld, is bereikt. Dit reglement moest immers de verkiezingen voor een ondernemingsraad in oprichting mogelijk maken.
Nog even voorlopig
ervaring
Zolang uw OR geen definitief reglement vaststelt, blijft het voorlopig reglement gelden. Het kan zelfs een strategie zijn om als nieuwe ondernemingsraad eerst een tijdje ervaring op te doen en gewoon door te werken met het voorlopig reglement. Als uw OR dan aan den lijve heeft ondervonden welke afspraken in het reglement wel en niet werken, weet u wat u moet wijzigen of toegevoegen. Op die manier zal het definitieve reglement een zinnig en werkbaar document worden, dat goed past bij de werkzaamheden van uw OR en de manier waarop u verkiezingen wilt organiseren.
Een OR-cursus kan een goed moment zijn om het reglement – onder begeleiding van de cursusleider – door te lopen en aan te passen.
Langere tijd voorlopig
geen ramp
nalopen
Het komt soms voor dat een OR nog werkt met een voorlopig reglement terwijl er al verschillende zittingsperioden voorbij zijn. Hoewel dat niet de bedoeling is, hoeft het ook geen ramp te zijn zolang de werkwijze van de OR en de manier waarop de verkiezingen worden georganiseerd in overeenstemming zijn met dat reglement. De praktijk leert echter dat dit vaak niet het geval is. Wacht dus zeker niet te lang met het nalopen van het reglement om te bedenken wat u moet wijzigen of aanvullen.
Reglement van orde
vergadering
Als het voorlopig reglement alleen maar de verkiezingen regelt, moet uw OR in ieder geval een ‘reglement van orde’ aan het reglement toevoegen. Dat betekent dat u in het reglement ook moet opnemen hoe een OR-vergadering georganiseerd wordt en verloopt. Ook moet u de rol van de secretaris beschrijven en de manier waarop hij de agenda openbaar maakt. Verder moet u in het OR-reglement vermelden hoe de OR besluiten neemt.
Alles netjes op papier
Het opstellen van een eigen OR-reglement is niet alleen verplicht, het is ook heel praktisch voor uw OR om zo’n reglement te hebben. Het OR-reglement fungeert namelijk als huishoudelijk reglement dat de werkwijze en verkiezing van uw ondernemingsraad regelt. U kunt uw medezeggenschap veel effectiever organiseren als de regels daarvoor op papier staan. En als u de regels over besluitvorming duidelijk opschrijft, voorkomt u conflicten over de rechtsgeldigheid van genomen besluiten.