U bent hier

6.4 Aan de slag

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

Aan de slag met het verduurzamen van de financiën van de onderneming? Zo pakt u dat aan!

6.4.1 Kies voor een duurzame bank

mensvriendelijk

De duurzaamheid van een bank wordt voornamelijk bepaald door het soort ondernemingen en activiteiten waar het toevertrouwde geld in belegd of aan uitgeleend wordt. Hoe milieu- en mensvriendelijker de ondernemingen handelen waar de banken hun geld in steken, hoe beter.

De Eerlijke Bankenwijzer vergelijkt hoe banken scoren op thema’s zoals natuur, klimaat, mensenrechten, wapens, corruptie en transparantie.

6.4.2 Kies voor een duurzame verzekeraar

premies

Wat doet de verzekeraar met de door jou betaalde premies? De Eerlijke Verzekeringswijzer kan daar bijvoorbeeld antwoord op geven. Deze dienst vergelijkt verzekeraars op duurzaamheid en maatschappelijk beleid.

6.4.3 Kies voor een duurzame pensioenuitvoerder

benchmarks

De website van De Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) geeft veel relevante informatie. Zo vindt u hier de jaarlijkse benchmarks ‘Duurzaam beleggen door verzekeraars in Nederland’ en ‘Duurzaam beleggen door pensioenfondsen in Nederland’.

6.4.4 Kies voor duurzame spaar- en beleggingsproducten

MFI

U kunt investeren in microfinanciering. Mensen in ontwikkelingslanden kunnen vaak niet bij een bank terecht, omdat zij te weinig onderpand en geen vast inkomen hebben. Microfinancieringsinstellingen (MFI’s) zijn gespecialiseerd in het bedienen van mensen die armer en kwetsbaarder zijn dan de klanten van reguliere banken. Via verschillende Nederlandse banken en organisaties kunt u investeren in deze microfinancieringsinstellingen.

Meer informatie over het beleggen in microfinanciering en andere duurzame financiële producten vindt u op het portaal Duurzaam Financieel.

6.4.5 Betaal crediteuren op tijd

facturen

Bij MVO hoort dat u respectvol omgaat met uw leveranciers en facturen op tijd betaalt. Op rendement.nl/fatools kunt u de tool ‘Betalingstermijn facturen’ downloaden. Hierin staat alles over wet- en regelgeving rond betalingstermijnen.

6.4.6 Vermijd corruptie en oneerlijke concurrentie

Bij het (internationaal) zakendoen en de bijbehorende financiële afspraken en transacties, kan er sprake zijn van corruptie. Bijvoorbeeld wanneer u spreekt van kartelvorming als ondernemingen afspreken dat zij niet met elkaar concurreren, wat invloed heeft op de prijs, kwaliteit en het aanbod van producten.

6.4.7 Zorg voor een verantwoord belastingbeleid

tegenprestatie

Belasting betalen is een formele tegenprestatie die een onderneming levert aan de samenleving. Het is dus eigenlijk de eerste stap van MVO.

Financiering voor MVO vinden

Als u wilt innoveren op het gebied van MVO, kunt u financiering nodig hebben. U heeft dan verschillende opties. Bij venture capital wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in innovatieve ideeën met een hoog risico.

Het is lastig te voorspellen hoe succesvol het innovatie-project zal zijn. Daarom zijn investeerders nauw betrokken bij hun venture capital-projecten. U kiest bij venture capital dus voor een nauwe samenwerking met investeerders.

Crowdfunding

Als uw onderneming duurzame of sociale projecten wil financieren via crowdfunding, waarbij een grote groep particulieren een relatief klein bedrag investeert, is de crowdfundwijzer een goed startpunt. Het geeft een overzicht van verschillende crowdfundingplatforms, alle met hun eigen insteek.

6.4.8 Verslaglegging: wees transparant

bonusbeleid

Transparantie is een essentieel onderdeel van MVO. Wees eerlijk en open over de keuzes die uw onderneming maakt, ook als het gaat om financiële zaken zoals belastingafdracht, belonings- en bonusbeleid en eventuele maatschappelijke investeringen.

Jaarverslaggeving

factoren

De klassieke manier van jaarverslaggeving verschuift van het verstrekken van puur financiële informatie naar het meenemen van MVO-factoren.

Een jaarverslag draait anno 2019 niet alleen meer om de hoeveelheid winst, maar ook om hoe die winst tot stand komt.

Niet-financiële waarden

milieueffecten

Steeds meer ondernemingen proberen een prijskaartje te hangen aan de maatschappelijke en milieueffecten van hun activiteiten. Dit leidt tot een heel andere verlies-en-winstrekening. Het doel is om voor economische prikkels te zorgen die leiden tot duurzame beslissingen. Een groeiend aantal initiatieven en samenwerkingsverbanden helpen ondernemingen hierbij.

Geïntegreerde verslaglegging

inzichtelijk

De resultaten van een berekening waarbij maatschappelijke en milieueffecten worden geprijsd, worden door steeds meer ondernemingen gepubliceerd in een ‘geïntegreerd jaarverslag’. Hierin maken ondernemingen inzichtelijk hoe het ondernemingsresultaat uitpakt als u ook people- en planet-kosten meerekent. Kledingmerk Puma is op dit terrein één van de koplopers (zie ook het kader hieronder).

Katachtig merk een open boek

milieuschade

In oktober 2012 verbaasde Puma de wereld door voor het eerst uit te rekenen wat de milieuschade is van losse artikelen. Zo heeft het merk becijferd dat de milieu-impact van een nieuw type biologisch afbreekbare schoen, de ‘InCycle’, bijna een derde minder is dan die van een conventionele suède schoen. Dit verschil is gelijk aan € 2,95, of 3% van de verkoopprijs.

T-shirts

De milieukosten van Puma’s T-shirts zijn relatief veel hoger: 17% van de winkelwaarde voor shirts van traditioneel katoen; 12% voor de biologisch afbreekbaar versie.

cijfers

Waarom Puma deze cijfers met de wereld deelde? Omdat deze onderzoeksresultaten andere ondernemingen kunnen helpen hun productieproces te optimaliseren en risico’s beter te managen. Ook wilde Puma transparant zijn naar klanten toe.