U bent hier

9.3 Preventiemedewerker

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2018

belangrijke rol

Niet alleen de bedrijfsarts of arbodienst is belangrijk bij het preventiebeleid van uw organisatie en de uitvoering ervan. Er is ook een belangrijke rol weggelegd voor de preventiemedewerker: een werknemer die de organisatie actief bijstaat bij het zorgen voor een gezonde en veilige dagelijkse werkomgeving voor de werknemers.

De werkgever is verplicht om minstens één preventiemedewerker aan te stellen.

De preventiemedewerker zal het antwoord op de meeste arbovragen weten. Anders kan de werkgever terecht bij de bedrijfsarts of arbodienst of bij de brancheorganisatie.

Taken

ondersteuning

advies

instemmingsrecht

Wettelijk gezien heeft een preventiemedewerker de volgende drie basistaken:

  • Het bieden van ondersteuning aan de werkgever om optimale arbeidsomstandigheden te creëren. Dit gebeurt via de RI&E – inclusief het plan van aanpak – die de preventiemedewerker helpt opstellen. In die RI&E (zie paragraaf 9.1) moet ook worden aangegeven hoe werknemers contact kunnen opnemen met de aangestelde preventiemedewerker.
  • Het geven van advies en samenwerken met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners en met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen voor een goed arbobeleid.
  • Het daadwerkelijk (mede) uitvoeren van de arbomaatregelen, zoals het plan van aanpak.
  •  

    vertrouwenspersoon

    Naast de genoemde basistaken kan de preventiemedewerker – in overleg met de werkgever – zich bezighouden met vele andere taken, zoals het bijhouden en registreren van arbeidsongevallen (zie hoofdstuk 12), optreden als vertrouwenspersoon in de organisatie en het geven van voorlichting over preventie aan de overige werknemers. Het exacte takenpakket van de preventiemedewerker zal uiteraard afhangen van zaken als de grootte en structuur van de organisatie.

     

    voldoende tijd

    De werkgever moet ervoor zorgen dat de preventiemedewerker voldoende tijd beschikbaar krijgt om zijn taken te kunnen uitvoeren.

    Benoemen

     

    binnen de organisatie

    De rol van preventiemedewerker mag niet door een extern persoon worden vervuld, tenzij daar intern geen mogelijkheden toe zijn. Er moet dus een werknemer binnen de organisatie – iemand van de werkvloer – worden aangewezen als preventiemedewerker, die deze taak naast zijn reguliere functie uitvoert. Als uw organisatie maximaal 25 werknemers in dienst heeft, mag de werkgever (directeur) het preventiemedewerkerschap ook zelf vervullen.

    Bij het benoemen van één van de werknemers of de directeur als preventiemedewerker heeft de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging instemmingsrecht (zie paragraaf 10.1).

    Bij het maken van een keuze qua preventiemedewerker moet goed worden gekeken of de betreffende persoon voldoende deskundigheid en ervaring heeft om de bijbehorende taken goed te kunnen uitvoeren. Hiervoor kan eventueel een specifieke training worden gevolgd.