U bent hier

Onderneming & Salaris
Strategisch arbeidsvoorwaardenbeleid8. Employee experience en arbeidsvoorwaarden8.1 Wat valt onder employee experience?

8.1 Wat valt onder employee experience?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: december 2020

werving-en-selectieproces

Employee experience gaat over de perceptie die werknemers hebben van het management, het werving-en-selectieproces, training en ontwikkeling, carrièremogelijkheden, de beoordelingssystematiek en de arbeidsvoorwaarden. Maar dit is geen limitatieve opsomming.

8.1.1 Ervaringen en verwachtingen

marktconform

Employee experience is een perceptie en daarom een persoonlijke ervaring en niet de ultieme waarheid. Feitelijkheden en objectiviteit zijn binnen de employee experience van ondergeschikt belang. Of een organisatie al dan niet marktconform beloont is een feit, maar binnen de employee experience gaat het er juist om hoe de werknemer deze beloning ervaart en welke verwachtingen hij hierbij heeft.

Een goede employee experience draagt bij aan het werkgeluk van de werknemers binnen uw organisatie, van het moment van binnenkomst tot hun vertrek.

8.1.2 Gezien en gehoord

gelukkige werknemer

Praktijkonderzoek heeft uitgewezen dat een gelukkige werknemer gelukkige klanten en succes voor uw organisatie kan opleveren. U heeft er dus baat bij om een organisatorische omgeving te creëren waarin werknemers zich gezien en gehoord voelen en die aan hun verwachtingen voldoet. Dit staat ver af van het gedachtegoed van het scientific management van Taylor, dat werknemers primair als een productiemiddel beschouwde.

8.1.3 Gelukkige werknemers

ontwikkeling

Een goede employee experience zorgt voor een win-winsituatie: zowel de werknemer als de organisatie profiteert ervan. Als HR-professional die al jarenlang medewerkerstevredenheidsonderzoeken binnen de organisatie uitvoert en dus al aan employee experience werkt, ziet u de ontwikkeling mogelijk als oude wijn in nieuwe zakken. Heeft u daarmee een punt? Ja en nee.

betrokkenheid

Ja, want een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een prima start, een (nul)meting van hoe werknemers het werken in uw organisatie beleven. En nee: employee experience gaat verder dan dat. Het gaat om het omzetten van de resultaten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek in nieuw beleid. Bij het maken van dit nieuwe beleid betrekt uw organisatie de werknemers optimaal, om zo hun percepties, betrokkenheid en bevlogenheid te verzekeren.

Het gaat er daarbij niet om wat uw organisatie nodig heeft, maar wat uw werknemer nodig heeft. Het gaat dan ook binnen de employee experience niet primair om productieve werknemers, maar om gelukkige werknemers!