8.5 Uitbestedingscontract
Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum:
juni 2020
Als u uw keuze voor de uitbestedingspartij eenmaal heeft gemaakt, is het de hoogste tijd om de afspraken op papier te zetten.
Uitbestedingscontract
belangrijk om vast te leggen
samenwerking geëvalueerd
Hoe gezellig en vertrouwd het er ook aan toe mag gaan, u weet pas echt wat u in handen heeft als u een uitbestedingscontract opstelt. Hierbij is het belangrijk om in elk geval de volgende punten vast te leggen:
- Welke administratieve diensten worden tegen welke prijs en binnen welke termijn uitgevoerd? Leg dit zo gedetailleerd mogelijk vast. Anders heeft u niets om op terug te vallen als er conflicten ontstaan.
- Hoelang loopt het contract? Moet u rekening houden met een opzegtermijn? In welke omstandigheden kan en mag de overeenkomst tussentijds worden beëindigd?
- Wanneer en hoe wordt de samenwerking geëvalueerd? Welke doelstellingen moeten binnen welke termijn worden gehaald? Op basis van welke criteria wordt dit beoordeeld? Welke consequenties worden verbonden aan het niet behalen van de gestelde doelen?
- Wie draagt welke verantwoordelijkheden? Welke procedure wordt gevolgd bij een klacht of een fout?
In de bij uitbesteding verplicht op te stellen verwerkersovereenkomst (zie paragraaf 6.3) wordt volgens de AVG bepaald dat de verwerkende partij de persoonsgegevens uitsluitend verwerkt op basis van schriftelijke instructies van uw organisatie als verantwoordelijke.