11.2 Misbruik door werknemers
aanwijzingen
bedrijfs-gevoelig
De aanwijzingen voor informatiefraude zijn meestal vrij duidelijk. U kunt er bijvoorbeeld lucht van krijgen dat een werknemer voor zichzelf wil gaan beginnen of misschien al is begonnen. Dat betekent niet meteen dat de werknemer een onzuivere start wil maken door bedrijfsgevoelige informatie hiervoor te gebruiken, maar het zou kunnen.
11.2.1 Gedrag
klantgegevens
preventieve maatregelen
Ook als uw klanten ineens aanbiedingen van onbekende leveranciers krijgen, kan het zijn dat een werknemer klantgegevens heeft doorgespeeld. Verder is het gerechtvaardigd om eens goed te kijken naar het gedrag van werknemers als vertrouwelijke informatie in de pers opduikt. Door de juiste preventieve maatregelen te treffen, kunt u dergelijke situaties voorkomen of aanpakken.
11.2.2 Papieren documenten
gesloten archief
Hoewel tegenwoordig veel digitaal gebeurt, komt gevoelige informatie ook nog steeds op papier terecht. Ook hier moet uw onderneming een beleid voor formuleren. Hoe moeten werknemers omgaan met informatie op papier en wat als het de prullenbak in kan? Classificeer gevoelige bedrijfs- of personeelsinformatie en zorg ervoor dat deze automatisch in een gesloten archief terechtkomt. Zorg ook voor een nauwkeurig omschreven sleutelbeleid en beschrijf wat moet gebeuren met gevoelige documenten die weg kunnen.