U bent hier

Onderneming & Fiscus
BTW-regels bij zakendoen met het buitenland1. Zakendoen over de grens1.3 Zakendoen buiten de EU

1.3 Zakendoen buiten de EU

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

Doet u zaken buiten de EU, dan heeft u zowel te maken met de BTW-regels in Nederland als de regels in het andere land. De regels verschillen per land.

niet-EU-land

U moet daarom altijd zelf goed uitzoeken aan welke regels u moet voldoen in dat andere niet-EU-land. Of u op basis van de Wet OB in Nederland BTW-aangifte moet doen en betalen, hangt af van de volgende twee cruciale vragen:

  • Is er sprake van invoer of uitvoer?
  • Gaat het om goederen of diensten?

1.3.1 Invoer en uitvoer van goederen

vrije verkeer

Hoe zit het nu met de BTW als u zakendoet buiten de EU? Als u goederen vanuit zogenoemde ‘derde-landen’ in de EU binnenbrengt én alle douaneformaliteiten voor het in het vrije verkeer brengen zijn vervuld, is er sprake van invoer. Bij invoer van goederen uit niet-EU-landen, geeft u deze aan bij de douane. Over die goederen betaalt u naast invoerrechten ook BTW (zie hoofdstuk 7).

Uitvoer

bevoorrading

Brengt u goederen naar landen buiten de EU én zijn de bijbehorende douaneformaliteiten vervuld, dan spreekt de wet van uitvoer. U bent dan in principe geen BTW verschuldigd. Voor goederen die u als ondernemer uitvoert uit de EU, met uitzondering van goederen die bestemd zijn voor de bevoorrading in Nederland van vervoermiddelen, geldt het 0%-tarief.

1.3.2 Invoer en uitvoer van diensten

Als u diensten afneemt van ondernemers uit niet-EU-landen, wordt de BTW over die diensten vaak naar u verlegd. Op deze regel bestaan er een aantal uitzonderingen. Digitale diensten zijn bijvoorbeeld belast in het land waar uw klant woont of is gevestigd. Het maakt niet uit of uw klant een particulier of ondernemer is (zie hoofdtuk 6 en 7).

1.3.3 Administratie

onderscheid

In uw administratie bewaart u alle documenten die betrekking hebben op de import en export. Verderop in dit dossier leest u waarom. Doet u zaken zowel binnen als buiten de EU? Maak dan in uw administratie onderscheid hierin. Een eventuele (belasting)controle door een belastingambtenaar gaat dan veel sneller.