1.2 Een goed project
Of u nu in het bedrijfsleven werkt, bij de overheid of bij een non-profitorganisatie, overal worden er projecten opgezet om gestructureerd te werken aan een nieuw initiatief, product of dienst. Een project is een manier om grip te houden op complexe taken en om resultaten meetbaar te maken. En die meetbare resultaten zijn weer belangrijk voor bijvoorbeeld de opdrachtgever, financiers of klanten.
Meetbaar eindresultaat
In een goed projectplan staat wat het einddoel is van een project. Door die stip op de horizon concreet te formuleren, is voor alle stakeholders én projectleden duidelijk waar naartoe gewerkt wordt.
Goede beheersing
transparant
Een goed projectplan beschrijft de planning van werkzaamheden in tijd en geld. Op die manier kan uw organisatie transparant zijn tegenover klanten en opdrachtgevers over de kosten en de oplevering van een product of dienst.
Verbetering van de samenwerking
communicatie
In een project werken vaak mensen uit verschillende disciplines met elkaar samen. Zo wordt de onderlinge communicatie gestimuleerd en deskundigheid uitgewisseld. Intensief samenwerken schept een band en vaak heerst er een prettige sfeer in een projectteam.
Betrokkenheid
Projectleden voelen zich meer betrokken bij een project als duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Duidelijkheid voorkomt ook dat er tijd verloren gaat door ruis op de lijn.
Op rendement.nl/managementdossier vindt u handige tools die u inzicht geven in de manier waarop u projecten kunt organiseren en uitvoeren.