U bent hier

Onderneming & Administratie
Projectmanagement7. Projectadministratie7.2 Urenadministratie

7.2 Urenadministratie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

doorbelasting

De administratie van de uren die de projectmedewerkers maken, is een vaste taak die bij de projectadministratie hoort. De doorbelasting van de urenadministratie in de boekhouding wordt meestal door de controller gedaan, maar het kan ook zijn dat iemand van het projectteam dit oppakt.

Om financieel de sturing over het project te behouden, moeten de leden van het projectteam hun uren bijhouden en verantwoorden.

Overzicht bijhouden

expert

Er moet een overzicht worden bijgehouden van de gemaakte uren door alle betrokkenen bij het project:

  • van uzelf als projectleider;
  • de projectmedewerkers;
  • ingehuurde externe adviseurs en experts;
  • leveranciers;
  • het projectbureau.

Boekhouding van kleine projecten

budget

Bij (kleinere) projecten kan iemand uit het projectteam u ook bijstaan met de boekhouding. Bijvoorbeeld de projectassistent kan u ondersteunen bij het opstellen van een projectbudget en dit budget vervolgens aanmaken in een geautomatiseerd systeem. De projectassistent controleert inkomende en uitgaande facturen, boekt deze in het systeem in en zorgt voor de betaling.