U bent hier

Onderneming & Administratie
Niet kunnen betalen4. Van uitstel tot afstel4.1 Uitstel van betaling

4.1 Uitstel van betaling

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2020

Het aanvragen van uitstel is zowel mogelijk voor een aanslagbelasting als een aangiftebelasting (zie hoofdstuk 2). Er zijn verschillende vormen van uitstel mogelijk.

4.1.1 Kort telefonisch uitstel

maximaal vier maanden

uitstel van ­betaling

Gaat het om uitstel voor een korte periode, dan kunt u dat aanvragen via de BelastingTelefoon. Het uitstel van betaling bedraagt dan maximaal vier maanden na de laatste vervaldag van de aanslag. Om in aanmerking te komen voor kort telefonisch uitstel gelden de volgende voorwaarden:

  • De totale belastingschuld is niet hoger dan € 20.000.
  • Uw onderneming heeft geen vergrijpboete openstaan.
  • Uw onderneming heeft nog geen dwangbevel ontvangen voor de openstaande belastingschuld.
  • Uw onderneming heeft voor de openstaande belastingschuld niet op een andere wijze al uitstel van betaling gekregen van de Belastingdienst. Dit geldt niet als u uitstel heeft gekregen vanwege een bezwaarprocedure.
  • Uw verzoek mag geen betrekking hebben op de voorlopige aanslag vennootschapsbelasting voor het lopende jaar.
  • U heeft in het verleden altijd tijdig aangifte gedaan.

invorderingsrente

Het verkrijgen van uitstel van betaling betekent niet dat de teller van de invorderingsrente (zie hoofdstuk 6) nog niet gaat lopen. U betaalt deze rente over de belastingschuld die nog openstaat na de laatste betalingstermijn.

Automatisch uitstel bij indienen bezwaarschrift

bezwaar

Stel dat uw onderneming een aanslag vennootschapsbelasting krijgt met een te betalen bedrag van € 2.500. U maakt echter bezwaar tegen de aanslag. Volgens uw berekeningen zou de aanslag slechts € 1.500 moeten bedragen. Voor het verschil van € 1.000 (€ 2.500 - € 1.500) krijgt u automatisch uitstel van betaling.

De rest van de aanslag moet u gewoon betalen. Uiteindelijk vermindert de fiscus de aanslag met € 600 tot € 1.900. Over het bedrag van € 600 (€ 1.900 -/- € 1.500) dat u nog moet betalen, moet u invorderingsrente betalen.

Aangiftebelasting

Hoe werkt het aanvragen van uitstel bij een aangiftebelasting? Op het moment van betalen is immers nog geen aanslag voorhanden. U dient dan eerst de aangifte in, maar laat de betaling achterwege.

De fiscus zal dan een naheffingsaanslag opleggen voor het niet betaalde bedrag. Daarna vraagt u uitstel van betaling aan voor het bedrag van de naheffingsaanslag. Tegelijk met de naheffingsaanslag krijgt u een betaalverzuimboete. Voldoet u aan de voorwaarden voor het verkrijgen van kort telefonisch uitstel, dan vervalt die boete!

4.1.2 Schriftelijk uitstel (regulier uitstel)

langere ­periode

Heeft uw onderneming grotere betalingsproblemen en is vier maanden uitstel niet voldoende, dan kunt u ook voor een langere periode uitstel van betaling aanvragen. U kunt maximaal twaalf maanden uitstel van betaling krijgen.

Vraag direct schriftelijk uitstel van betaling aan als u verwacht dat u de belastingschulden niet binnen vier maanden kunt betalen. U krijgt namelijk geen schriftelijk uitstel als u al kort telefonisch uitstel heeft gekregen.

Zekerheid

De Belastingdienst gaat alleen akkoord met dit uitstel als u zekerheid kunt geven voor de hele belastingschuld. Dit kunt u bijvoorbeeld doen met:

  • een bankgarantie;
  • een hypotheekrecht;
  • of een verpanding.

eenvoudig inwinnen

De waarde van de zekerheid moet wel gelijk zijn aan het bedrag waarvoor u uitstel wilt aanvragen. Bovendien moet de fiscus de zekerheid eenvoudig kunnen inwinnen. De fiscus kan verder eisen dat u een deel van het eigen vermogen van de onderneming omzet in geld. Dat geld kunt u dan gebruiken om de belasting te betalen. Mocht er tijdens de periode van uitstel geld beschikbaar komen, dan bent u verplicht om dat geld te gebruiken voor betaling van de belastingschuld.

Uitstel

apart verzoek

bestuurder

tussentijdse balans

Om gebruik te maken van maximaal twaalf maanden uitstel, moet u een apart verzoek indienen. U gebruikt daarvoor het formulier ‘Verzoek betalingsregeling en uitstel van betaling van belasting en/of premie voor ondernemingen’ dat te vinden is op de website van de Belastingdienst. Eventueel kunt u vragen aan uw belastingconsulent om het formulier in te vullen. Het is wel belangrijk dat de bestuurder het formulier ondertekent. Naast het formulier moet u kopieën van de volgende stukken meesturen:

  • de jaarstukken van de laatste twee boekjaren;
  • een uittreksel van de inschrijving van uw onderneming bij de Kamer van Koophandel (KvK);
  • een tussentijdse balans en resultatenrekening over het lopende jaar (activa waarderen op de verkoopwaarde bij een eventuele liquidatie);
  • een overzicht van de lopende opdrachten en opdrachtgevers van uw onderneming;
  • een liquiditeitsprognose voor de komende twaalf maanden;
  • een algemene prognose voor de komende twee jaar.

Een verzoek zonder de gevraagde stukken en bijlagen zal de Belastingdienst afwijzen!

Een verzoek tot uitstel van betaling moet u indienen vóór het verstrijken van de betalingstermijn. De ontvanger zal minder snel uitstel van betaling verlenen als het uitstel te laat is en een motivering daarvoor ontbreekt.

Betalingsregeling

Op het uitstelformulier kunt u ook aangeven op welke manier uw onderneming de belastingschuld wil betalen. In het betalingsvoorstel geeft u bijvoorbeeld aan in hoeveel termijnen u de belasting gaat betalen. De Belastingdienst stelt in ieder geval als voorwaarde dat de belastingschuld zo snel mogelijk moet zijn betaald.

voorstel

Een betalingsregeling mag niet langer duren dan twaalf maanden. Het is aan de inspecteur om uw voorstel te bekijken en aan te geven of hij akkoord is. Dat kost even tijd. U krijgt in principe binnen acht weken een brief met het antwoord op uw verzoek. Hoe langer u uitstel van betaling krijgt, hoe meer invorderingsrente u moet betalen. Daarnaast moet u er rekening mee houden dat als de fiscus een betaling ontvangt, die eerst wordt afgeboekt op de eventuele kosten en rente.

Ondernemers

eenmanszaak

Het uitstelformulier voor ondernemingen is niet voor alle rechtsvormen voldoende. Er geldt een extra verplichting voor een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap, besloten vennootschap in oprichting en maatschap. In dat geval moet namelijk ook iedere eigenaar, vennoot of maat een verzoek indienen om uitstel van betaling voor particulieren (zie paragraaf 4.2).

Bestuurder moet betalingsonmacht melden

apart melden

aansprakelijk

Het verzoek om uitstel van betaling merkt de fiscus niet aan als melding van betalingsonmacht. De bestuurder van uw organisatie moet de betalingsonmacht dus apart melden. Bij kort telefonisch uitstel kan hij dat doen met het formulier ‘Melding betalingsonmacht’. Maakt hij gebruik van schriftelijk uitstel, dan kan hij de betalingsonmacht apart vermelden op het uitstelformulier. De bestuurder is verantwoordelijk voor het tijdig melden van betalingsonmacht. Met een tijdige melding van betalingsonmacht voorkomt hij dat de fiscus hem aansprakelijk stelt voor de niet-betaalde belasting (zie paragraaf 5.1).

4.1.3 Uitstel bij bijzondere omstandigheden

zekerheid

tijdelijk

De ontvanger heeft de mogelijkheid om in bijzondere situaties af te wijken van het reguliere uitstelbeleid. Zo kan uw onderneming uitstel krijgen voor een langere periode dan maximaal twaalf maanden óf uitstel zonder dat u voor het volledige bedrag zekerheid hoeft te geven. U moet dan wel aannemelijk maken dat de betalingsproblemen zijn ontstaan door bijzondere omstandigheden die niet behoren tot het normale bedrijfsrisico.

accountant

Hiervoor moet een derde (bijvoorbeeld een externe consultant, financier, een brancheorganisatie of de (huis)accountant) een verklaring opstellen waaruit het volgende blijkt:

  • De betalingsproblemen zijn van tijdelijke aard.
  • De betalingsproblemen zullen vóór een bepaald tijdstip worden opgelost.
  • Er is sprake van een levensvatbare onderneming.