7.3 ISO 26000
ISO 26000 is een internationale richtlijn voor de implementatie van MVO. ISO is een wereldwijde onderneming. Het is dan ook niet gek dat ISO 26000 tot stand is gekomen met medewerking van ondernemingen en experts uit 94 landen.
7.3.1 Waarom ISO 26000?
MVO-paraplu
focus
taal
geloofwaardigheid
Er zijn vijf belangrijke redenen om met ISO 26000 aan de slag te gaan.
7.3.2 Onderdelen
stakeholders
ISO 26000 kent vier belangrijke onderdelen. Het uitgangspunt is om vanuit een basishouding (MVO-principes) samen met de omgeving (stakeholders) te bekijken met welke maatschappelijke thema’s (MVO-kernonderwerpen) uw organisatie aan de slag gaat (implementatie). Per onderdeel geeft de richtlijn aan op welke manier u hier invulling aan kunt geven.
1. MVO-principes
gedragsnormen
ISO 26000 benoemt zeven MVO-principes: Dat zijn: accountability, transparantie, ethisch gedrag, respect voor stakeholderbelangen, respect voor wet- en regelgeving, respect voor internationale gedragsnormen, respect voor mensenrechten. Deze principes zijn de basis bij ieder besluit en iedere activiteit van de onderneming.
2. Stakeholders
ISO 26000 benoemt het belang van de omgeving voor de onderneming en de onderneming voor de omgeving. Daarom beschrijft de richtlijn hoe een onderneming in kaart kan brengen welke stakeholders de omgeving vertegenwoordigen, en hoe zij deze stakeholders kan betrekken om te horen wat zij verwachten van de onderneming op het gebied van MVO.
3. MVO-kernthema’s
eerlijk zakendoen
ISO 26000 benoemt zeven kernthema’s die in iedere onderneming aandacht moeten krijgen (bestuur van de onderneming, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu, eerlijk zakendoen, consumentenaangelegenheden en betrokkenheid bij de ontwikkeling van de gemeenschap). De thema’s zijn onderverdeeld in 37 subthema’s: de MVO-issues. Ondernemingen moeten zelf bepalen of een bepaald MVO-issue relevant is, waar prioriteit gesteld zou moeten worden.
4. Implementatie
thema
Het uiteindelijke doel is om structureel met bovengenoemde thema’s aan de slag te gaan en MVO te integreren in de bedrijfsvoering. Een bekende managementaanpak hiervoor is de plan-do-check-act-cyclus. De onderdelen van ISO 26000 komen terug in deze managementcyclus.