U bent hier

7.3 ISO 26000

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

ISO 26000 is een internationale richtlijn voor de implementatie van MVO. ISO is een wereldwijde onderneming. Het is dan ook niet gek dat ISO 26000 tot stand is gekomen met medewerking van ondernemingen en experts uit 94 landen.

7.3.1 Waarom ISO 26000?

MVO-paraplu

focus

taal

geloofwaardigheid

Er zijn vijf belangrijke redenen om met ISO 26000 aan de slag te gaan.

  • De MVO-paraplu. Veel ondernemingen doen al op een of andere manier aan MVO, maar meestal zijn het losse activiteiten. De samenhang ontbreekt. ISO 26000 is een integrale aanpak van MVO; het geeft u een helder overzicht van uw MVO-inzet.
  • Focus in MVO-activiteiten. Elke onderneming heeft haar eigen MVO-profiel. Thema’s die voor de ene onderneming belangrijk zijn, blijken bijzaak voor een andere. ISO 26000 helpt bij focus aanbrengen in MVO-activiteiten.
  • Aan de slag. Weten aan welke maatschappelijke thema’s u een bijdrage wilt leveren is één ding. Zorgen dat dit in alle bedrijfsactiviteiten gebeurt, is een tweede. ISO 26000 helpt bij het implementeren van MVO.
  • Dezelfde taal. Er bestaan veel MVO-stappenplannen en -richtlijnen. Dat kan tot spraakverwarring leiden. ISO 26000 is internationaal. In internationale handelsrelaties is het makkelijk als iedereen dezelfde taal spreekt.
  • Geloofwaardigheid. Steeds meer afnemers vinden duurzaamheid belangrijk. Dit ziet u op de zakelijke markt en op de consumentenmarkt. Om in te spelen op deze vraag, is het belangrijk te laten zien wat u aan MVO doet. Met ISO 26000 vergroot u de geloofwaardigheid van uw MVO-communicatie.
  • 7.3.2 Onderdelen

    stakeholders

    ISO 26000 kent vier belangrijke onderdelen. Het uitgangspunt is om vanuit een basishouding (MVO-principes) samen met de omgeving (stakeholders) te bekijken met welke maatschappelijke thema’s (MVO-kernonderwerpen) uw organisatie aan de slag gaat (implementatie). Per onderdeel geeft de richtlijn aan op welke manier u hier invulling aan kunt geven.

    1. MVO-principes

    gedrags­normen

    ISO 26000 benoemt zeven MVO-principes: Dat zijn: accountability, transparantie, ethisch gedrag, respect voor stakeholderbelangen, respect voor wet- en regelgeving, respect voor internationale gedragsnormen, respect voor mensenrechten. Deze principes zijn de basis bij ieder besluit en iedere activiteit van de onderneming.

    2. Stakeholders

    ISO 26000 benoemt het belang van de omgeving voor de onderneming en de onderneming voor de omgeving. Daarom beschrijft de richtlijn hoe een onderneming in kaart kan brengen welke stakeholders de omgeving vertegenwoordigen, en hoe zij deze stakeholders kan betrekken om te horen wat zij verwachten van de onderneming op het gebied van MVO.

    3. MVO-kernthema’s

    eerlijk 
zakendoen

    ISO 26000 benoemt zeven kernthema’s die in iedere onderneming aandacht moeten krijgen (bestuur van de onderneming, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu, eerlijk zakendoen, consumentenaangelegenheden en betrokkenheid bij de ontwikkeling van de gemeenschap). De thema’s zijn onderverdeeld in 37 subthema’s: de MVO-issues. Ondernemingen moeten zelf bepalen of een bepaald MVO-issue relevant is, waar prioriteit gesteld zou moeten worden.

    4. Implementatie

    thema

    Het uiteindelijke doel is om structureel met bovengenoemde thema’s aan de slag te gaan en MVO te integreren in de bedrijfsvoering. Een bekende managementaanpak hiervoor is de plan-do-check-act-cyclus. De onderdelen van ISO 26000 komen terug in deze managementcyclus.