7.2 Aandachtspunten bij keurmerkambities
Uw onderneming heeft haar huiswerk gedaan en kiest voor een keurmerk? Dan verdienen de volgende punten uw aandacht bij het selecteren van het meest geschikte:
- Transparantie
- Relevantie
- Maatschappelijk draagvlak
- Groeimodel
- Werkbaarheid en toegankelijkheid
Positief aan een keurmerk is dat het u helpt systematisch verbeteringen door te voeren. Het kan ervoor zorgen dat MVO verder gaat dan alleen het oppoetsen van het ondernemingenimago. Het maakt duurzame ontwikkeling concreet en versterkt het bewustzijn bij werknemers.
7.2.1 Transparantie
openbaar
Eén van de belangrijkste pijlers van MVO is transparantie: openheid over de keuzes die uw bedrijf maakt. Door open te communiceren stelt u uw stakeholders in staat om zelf te beoordelen of u op een goede manier met MVO bezig bent. Dezelfde transparantie is daarom ook cruciaal bij een certificaat. Op welke normen is het certificaat verleend? En zijn die voor iedereen – dus ook de stakeholders – openbaar? Als dit niet het geval is, dan diskwalificeert de certificering zichzelf.
7.2.2 Relevantie
kernprocessen
Wat zegt het keurmerk over uw onderneming? Goed MVO-beleid is gericht op het aanpakken van relevante onderwerpen in de kernprocessen. Dat moet het keurmerk dus ook aantonen. Klanten kijken steeds kritischer naar claims, keurmerken en certificaten. Een negatief oordeel kan leiden tot substantiële imagoschade, hoe mooi het keurmerk er in eerste instantie ook uitziet.
Voorbeeld
risico
Een voorbeeld: een autofabrikant die kiest voor een energiezuinig kantoor, maar doet vervolgens niets aan het brandstofverbruik van zijn auto’s (een kernproces) en pakt niet de meest relevante onderwerpen aan. Als deze onderneming het fictieve keurmerk ‘groene onderneming’ zou halen en het blijkt dat dit keurmerk alleen gaat over energieverbruik op kantoor, dan is dit niet alleen misleidend voor stakeholders en klanten, maar ook een risico voor de betreffende onderneming.
7.2.3 Maatschappelijk draagvlak
acceptatie
MVO draait om het vinden van een balans tussen de belangen van uw verschillende stakeholders. Betrek hen daarom bij het ontwikkelen van de normen die ten grondslag liggen aan certificering. Zo ontstaat draagvlak, en dat is belangrijk voor de uiteindelijke acceptatie van het keurmerk onder uw stakeholders.
Smalle en brede keurmerken
FSC-keurmerk
In dit dossier ligt de focus op de brede bedrijfsgerichte, niet-sectorspecifieke MVO-keurmerken, maar er is natuurlijk een scala aan speciale keurmerken. Zo zijn er keurmerken die betrekking hebben op een specifiek product of op een bepaalde dienst. Deze worden geplaatst op de verpakkingen van het product of vermeld bij de marketing van de dienst.
Denk aan het FSC-keurmerk (voor papier) of UTZ-certified (voor landbouwproducten). Er zijn ook keurmerken die iets zeggen over een bepaald thema, zoals eerlijke handel of CO2-uitstoot. Ze zijn er voor ondernemingen, maar ook voor specifieke producten. Denk aan het Max Havelaar-keurmerk (voor fairtradeproducten), PlanetProof (voor foodproducten) of Milieukeur (voor non-food).
7.2.4 Groeimodel
economisch
groeimodel
MVO is nooit af. MVO is het streven naar continue verbetering van de maatschappelijke en economische prestaties. Daarom is het cruciaal dat het certificaat voorziet in een groeimodel waarbij een onderneming steeds verdergaande MVO-stappen neemt én kan inspelen op economische en maatschappelijke uitdagingen.
Denk niet alleen aan niveaus in het certificaat, maar zet de procesbenadering centraal. Certificaten moeten groei op het gebied van MVO eisen.
7.2.5 Werkbaarheid en toegankelijkheid
belemmering
De drempel om voor een certificaat te kiezen mag inhoudelijk hoog zijn, maar de administratieve en financiële lasten mogen geen grote belemmering vormen. Zo kunnen ook kleine ondernemingen aan de eisen voldoen en krijgt het certificaat een breed draagvlak. Bovendien voorkomt dit dat certificaten ‘gekocht’ kunnen worden.