U bent hier

6.2 Indirect verband MVO en winst

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

reputatie

geloofwaardig

leverancier

goederen

transparantie

arbeidsmarkt

krapte

publiciteit

jaarverslag

Behalve directe zijn er ook veel indirecte relaties tussen MVO en financiële prestaties. Zo blijkt MVO goed te zijn voor de reputatie van een onderneming, wat vaak weer financiële voordelen tot gevolg heeft. Er zijn zes van dit soort relaties aangetoond. Die passeren alle zes de revue in deze paragraaf.

6.2.1 MVO draagt bij aan meer (tevreden) klanten

  • Consumenten die producten of diensten van een maatschappelijk verantwoorde onderneming kopen, hebben groter vertrouwen in de onderneming en de kwaliteit van de producten. Belangrijk is wel dat wat en waarom de onderneming aan MVO doet ‘echt’ en geloofwaardig is. ‘Greenwashing’ werkt nadelig voor de onderneming, ook in financiële zin.
  • Steeds meer ondernemingen stellen duurzame eisen aan hun leveranciers. Speelt een leverancier op zulke MVO-eisen in, dan neemt deze leverancier een sterkere concurrentiepositie in.
  • Sinds 2010 hanteert de overheid een duurzaam inkoopbeleid. Dit betekent dat de overheid rekening houdt met sociale en milieuaspecten van de goederen, diensten en werken die zij inkoopt. Zorg er dus voor dat uw producten of diensten voldoen aan de duurzaamheidseisen die de overheid stelt, als u in aanmerking wilt komen voor aanbestedingen.
  • Er is onder consumenten een groeiende vraag naar duurzame producten. Ook dit kan een betere concurrentiepositie opleveren.
  • Consumenten hebben behoefte aan meer transparantie en communicatie vanuit ondernemingen. Hier profiteren bijvoorbeeld duurzame financiële dienstverleners van. Door hun transparante beleggingsstrategie doen zij het bijvoorbeeld juist in crisistijd goed.

6.2.2 MVO draagt bij aan gemotiveerd personeel

  • Veel potentiële medewerkers – vooral de jongere generaties op de arbeidsmarkt – voelen zich aangetrokken tot ondernemingen die MVO hoog in het vaandel hebben staan. Eenmaal in dienst zorgt MVO voor meer betrokkenheid en motivatie onder werknemers en dus het behoud van (goed) personeel. Behoud van (goed) personeel leidt vaak tot kostenbesparingen. Ook blijkt MVO bij te dragen aan een hogere arbeidsproductiviteit en een lager ziekteverzuim.
  • Als het economisch minder gaat met de onderneming, is het toch belangrijk te blijven investeren in het behoud van personeel. Bij het aantrekken van de economie schiet de banenmarkt direct in een krapte. Wie in mindere tijden kwalitatief goed personeel heeft afgestoten kan dan in de problemen komen.

6.2.3 MVO is goed voor de reputatie van ondernemingen

  • MVO draagt bij aan een goede reputatie, wat vaak weer financiële voordelen tot gevolg heeft. Andersom is niet aan MVO doen slecht voor de reputatie van een onderneming. MVO draagt ook bij aan positieve publiciteit.
  • Investeerders en kredietverstrekkers vinden MVO steeds belangrijker De markt voor duurzaam beleggen (of SRI: socially responsible investment) groeit al jaren. Dat is niet verwonderlijk: beleggingen op basis van milieu, governance of sociale aspecten renderen extra. Voor banken vormt het bovendien een steeds groter risico voor hun eigen reputatie om met niet-verantwoorde ondernemingen in zee te gaan.
  • Halverwege 2013 riepen internationale beleggersorganisaties op om grote ondernemingen voortaan MVO-informatie te laten opnemen in hun jaarverslagen. Deze MVO-informatie draagt er volgens de organisaties aan bij dat beleggers betere beslissingen kunnen nemen.

6.2.4 MVO vergroot de betrokkenheid van stakeholders

MVO draagt bij aan loyaliteit en sterke banden met belangrijke stakeholders van uw onderneming, zoals klanten, medewerkers, financiers en leveranciers.

productief

innovatie

Sterke banden met en betrokkenheid van stakeholders hebben een positief effect op de financiële prestaties van een onderneming.

6.2.5 Innovatie gaat vaak samen met MVO

  • Product- en procesinnovaties helpen ondernemingen beter in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen.
  • Ondernemingen die zichzelf en hun producten blijven verbeteren, komen het sterkst uit een recessie. Bij innovatie gericht op een hogere productiviteit en dus meer ‘profit’, worden steeds vaker duurzame productiemethoden toegepast. Denk aan meer produceren met minder middelen (zoals grondstoffen of energie). Ook zijn veel innovaties tegenwoordig specifiek gericht op MVO. Dit doordat de vraag naar duurzame producten en diensten stijgt, zowel op de business-to-consumer- als de business-to-businessmarkt.