U bent hier

Onderneming & Administratie
Financiering rondkrijgen6. Buitenlandse markt6.5 Betalingsvoorwaarden

6.5 Betalingsvoorwaarden

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2017

zonder extra zekerheden

De meeste internationale transacties vinden plaats zonder extra zekerheden. Uw onderneming verzorgt de levering en verstuurt na afloop de factuur. Het is echter eenvoudig mogelijk om extra garanties in te bouwen.

Bankgarantie

terugstorten

Een alternatief voor de exportkredietverzekering is de bankgarantie. Hierbij neemt de bank de betalingsverplichting over. Dit gebeurt bijvoorbeeld als uw onderneming met een afnemer afspreekt dat deze vooruitbetaalt. Met een bankgarantie staat de bank garant voor het terugstorten van het betaalde bedrag als uw onderneming niet levert. Andere voorwaarden zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld de betalingsgarantie van de bank van uw afnemer bij levering van de goederen.

Betalingsafspraken

export­documenten

Daarnaast kunt u nog andere afspraken maken over de betaling bij export. Het gaat dan bijvoorbeeld om de volgende (internationale) betalingsafspraken:

  • Documentair incasso: uw onderneming krijgt het factuurbedrag in ruil voor de benodigde exportdocumenten, zoals certificaat van oorsprong, vrachtbrieven en verzekeringspolis. De afnemer ontvangt deze documenten, die hij nodig heeft om de goederen in te klaren, pas nadat hij heeft betaald.
  • Letter of credit (L/C): de bank van een afnemer betaalt de koopprijs of accepteert de wissel tegen afgifte van de juiste douane- en transportdocumenten.
  • Cheque en wissel: bij ons een gedateerd betaalmiddel, maar in veel landen nog gebruikelijk. Nadeel is dat het incasseren van een cheque of wissel extra tijd kost en dat er kosten aan zijn verbonden.