2. Phishing
Tegenwoordig worden heel veel zaken digitaal geregeld. Daar maken cybercriminelen al te graag misbruik van. Met nepmails – van bijvoorbeeld banken, overheidsinstanties en andere organisaties – die steeds lastiger van echte mails zijn te onderscheiden proberen zij u over te halen om gevoelige informatie te verstrekken. Gaat u in op zo’n verzoek, dan kan dit hele nare gevolgen hebben voor uw onderneming.
spammers
hackers
Phishing of ‘vissen’ naar data kan de cybercriminelen veel opleveren. Ze kunnen de gegevens doorverkopen aan spammers of zelfs aan uw concurrenten. En met de bankrekening- of creditcardnummers van uw onderneming kunnen internetfraudeurs via uw zakelijke rekening van alles aanschaffen. Verder wordt er natuurlijk ook gevist naar inloggegevens en wachtwoorden, door hackers zelf of door personen die deze gegevens aan hackers willen verkopen.
Vooral thuiswerkers worden het slachtoffer van phishing. Hun netwerk en privélaptops zijn vaak minder goed beveiligd en thuis letten ze minder op. Ondanks dat werknemers beweren dat ze zo’n schimmige mail wel zullen herkennen, is dat vaak toch niet het geval.