U bent hier

Onderneming & Fiscus
Contact met de Belastingdienst11. Wat te doen bij een klacht over de Belastingdienst11.1 Een klacht indienen

11.1 Een klacht indienen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: maart 2024

Belasting-Telefoon

Een klacht over de Belastingdienst kunt u op verschillende manieren doen:

  • U dient mondeling een klacht in bij de BelastingTelefoon op: 0800 - 0543.
  • U dient uw klacht online in en gebruikt hiervoor het klachtenformulier op de site van de Belastingdienst.
  • U schrijft zelf een brief. Vermeld daarin uw contactgegevens, de datum dat u de klacht verstuurt en uw klacht. Beschrijf uw klacht zo nauwkeurig mogelijk en stuur kopieën mee van stukken die voor de behandeling van uw klacht van belang kunnen zijn. Op het formulier kunt u suggesties kwijt voor een oplossing van uw klacht. Ook kunt u aangeven of u uw klacht al dan niet mondeling (telefonisch of op een kantoor) wilt toelichten.

Geen klacht

bezwaar

U kunt geen klacht indienen als u bezwaar had kunnen maken, maar dat naliet en de bezwaartermijn inmiddels is verstreken. Dit geldt ook als het om een handeling gaat waartegen u in beroep had kunnen gaan, maar verzuimde dit te doen. Ook mag het feit waarover de klacht gaat niet langer dan een jaar geleden zijn gebeurd. U kunt evenmin tweemaal over hetzelfde onderwerp een klacht indienen.

Los van de hier besproken klachtenprocedure kunt u een dwangsom eisen als de fiscus niet binnen de wettelijke termijn beslist op een aanvraag of bezwaar (zie hoofdstuk 5). Ook fiscale mediation kan een uitkomst bieden, zie daarover hoofdstuk 7.