8.2 Communicatie vanuit een hoger doel
kiesgroep
OR-leden zijn gekozen en kunnen vervolgens zonder last en ruggespraak hun collega’s vertegenwoordigen in het overleg. OR-leden moeten de organisatie als geheel bekijken en in hun beoordeling niet enkel redeneren vanuit hun dagelijkse werk en ook niet enkel de kiesgroep vertegenwoordigen van waaruit zij zijn gekozen.
Verbinding
nieuwsbrief
Uw OR kan ervoor kiezen om het contact met de achterban te beperken tot het strikt noodzakelijke (zie paragraaf 8.1), maar u kunt er juist ook voor kiezen om erg in verbinding te staan met uw collega’s. Door vergaderingen open te stellen en door naast notulen ook nieuwsbrieven te verspreiden. Of door apps in te zetten om snelle polls te houden in uw organisatie of uitgebreide enquêtes uitzetten om exact vast te stellen hoe uw OR, op basis van de reacties van de collega’s, zou moeten reageren op advies- en instemmingsaanvragen. Het is in ieder geval van belang dat uw OR goed nadenkt over hoe u omgaat met uw achterbancommunicatie.
Begin tijdig met uw communicatieplan
snel schakelen
Er is in principe geen goed of fout als het gaat om uw keuze rondom de achterbancommunicatie (tenzij u helemaal niets doet), maar het is een gemiste kans als u pas echt gaat nadenken over de omgang en communicatie met uw collega’s op het moment dat er een specifiek dossier op tafel ligt. Het is de vraag of u op dat moment snel kunt schakelen. Vooral ook omdat de bestuurder, direct of indirect, een rol speelt bij (het faciliteren van) de communicatie van de OR. En als u in het heetst van de strijd nog wat moet regelen op dat vlak en u de achterban ook nog moet wakker schudden, is het misschien al te laat.
Afweging
toegevoegde waarde
Een uitgebreide communicatiestrategie is niet nodig, maar het is wel belangrijk om uw communicatie in te zetten vanuit een vooropgezet plan. Daarbij maakt u steeds de afweging tussen uw eigen inzet en wat de toegevoegde waarde hiervan is voor uw collega’s.