U bent hier

6.4 Bedenken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2018

op offerte ­terugkomen

Wilt u terugkomen op uw keuze, dan moet u dat zo snel mogelijk doen. Let wel op: de voorwaarden van offertes moeten dat toestaan. Op een offerte terugkomen kan verschillende redenen hebben, maar als er niets aan de door u of de leverancier gestelde voorwaarden verandert, kunt u een geaccepteerde offerte niet zomaar intrekken. Er is dan sprake van een overeenkomst en om die te ontbinden moet een mogelijkheid zijn in de voorwaarden van de overeenkomst.

Vrijblijvende offerte

herroepen

Brengt een leverancier een vrijblijvende offerte uit, dan heeft hij de mogelijkheid om bepaalde onderdelen in een later stadium aan te passen. Hij zal dat doen als bij de offertevraag de exacte behoefte of opdracht nog niet helemaal duidelijk is. Hij brengt dan een vrijblijvende offerte uit op basis van de informatie die hij op dat moment heeft. Als er dan iets wijzigt, kan hij zich herroepen op het vrijblijvende karakter van de offerte en een wijziging doorvoeren.

Aanpassen

niet aanpassen

Heeft de leverancier niet gemeld dat het een vrijblijvende offerte is, dan kan hij zijn aanbod niet zomaar aanpassen. Dat kan hij alleen doen zolang u zijn aanbod nog niet heeft geaccepteerd of direct nadat u zijn aanbod heeft geaccepteerd.

Algemene voorwaarden

leidend

voorleggen

Heeft u een keuze gemaakt, maar ontdekt u toch dat u de verkeerde partij heeft gekozen, dan kunt u de overeenkomst dus niet zomaar ontbinden. Kijk maar in de algemene voorwaarden die zijn gehanteerd bij de verkoop. Die algemene voorwaarden zijn in principe door de verkoper opgesteld en verstrekt. Als u daarmee akkoord bent gegaan, zijn die voorwaarden leidend. U kunt zich dan niet beroepen op uw eigen voorwaarden, want u bent akkoord gegaan met de voorwaarden van de leverancier. Wilt u toch met eigen algemene voorwaarden werken, dan moet u die aan de leverancier voorleggen. Voor het beklinken van de overeenkomst moet u uw voorwaarden aan de leverancier voorleggen. Die moet vervolgens akkoord gaan met die voorwaarden. Alleen opsturen of melden dat de deal volgens uw voorwaarden plaatsvindt is niet voldoende. Zorg er dus voor dat u het akkoord van de leverancier vastlegt en goed bewaart.

rechtsgeldig

Ongeacht of het uw voorwaarden zijn of die van de leverancier: ze moeten aan wettelijke eisen voldoen. Die regels kunt u vinden in boek 6 en boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Toets de voorwaarden of ze in ieder geval rechtsgeldig zijn.

Online herroepingsrecht consumenten

meer bescherming

bedenktijd

Webwinkels die aan consumenten verkopen, kennen die bedenktijd na een overeenkomst wel. In de online wereld is dit herroepingsrecht in het leven geroepen om consumenten meer bescherming te bieden: zij mogen een product terugsturen zonder opgaaf van reden. Die bedenktijd duurt minimaal veertien dagen, gemeten vanaf het moment dat de klant het product heeft ontvangen.

Die regels zijn door de Europese overheid in het leven geroepen en door de Nederlandse wetgever overgenomen. Het niet kunnen voelen of ervaren van het product is de reden daarachter. Consumenten kunnen dat wel als zij in een fysieke winkel een product uitzoeken. Om online die ervaring te bieden is er dus veertien dagen bedenktijd. Overigens brengt de wet nog een plicht met zich mee voor de verkoper. Stuurt de klant het product terug, dan moet de webwinkel binnen veertien dagen het aankoopbedrag en de verzendkosten aan de klant terugbetalen. De verkoper mag de klant wel zelf de retourkosten laten betalen.