8. Personeelskosten en WKR
Alweer ruim tien jaar geleden is de werkkostenregeling (WKR) ingevoerd. Eerst op vrijwillige basis, maar sinds 2015 verplicht voor alle werkgevers. Met de WKR zijn maar liefst 29 regelgevingen over de vergoedingen en verstrekkingen die u aan uw werknemers kunt doen vervangen door één regeling. Met als doel om het eenvoudiger en overzichtelijker te maken. In dit hoofdstuk leest u in hoeverre dat gelukt is.
Als u personeel in dienst heeft, zijn de kosten die daarmee samenhangen aftrekbaar. Het salaris, inclusief vakantiegeld en bonussen, de sociale lasten en pensioenlasten en wat u verder ook maar verstrekt aan uw werknemers. De aftrekbaarheid van uw personeelskosten heeft ook een keerzijde, het is namelijk belast met loonbelasting. Artikel 10 lid 1 van de Wet op de loonbelasting 1964 verwoordt het als volgt:
loon
‘Loon is al hetgeen uit een dienstbetrekking of een vroegere dienstbetrekking wordt genoten, daaronder mede begrepen hetgeen wordt vergoed of verstrekt in het kader van de dienstbetrekking’.
Dit themadossier gaat over de aftrekbare kosten voor de IB- ondernemer, dus we gaan verder niet in op de loonbelasting. Eén onderwerp pakken we er wel uit en dat is de WKR.