6. Beleid tegen wanbetalers
Goede betaalafspraken en duidelijke betalingstermijnen zorgen er niet altijd voor dat afnemers op tijd betalen. Uw onderneming krijgt toch te maken met trage of slecht betalende debiteuren (wanbetalers). Bij het opstellen van het debiteurenbeleid moet uw onderneming daar al rekening mee houden. Hoe gaat u deze wanbetalers aanpakken en dwingen om toch zo snel mogelijk de openstaande rekeningen te betalen?
bankreferentie
Door de coronacrisis zijn er meer achterstallige betalingen en langere betalingstermijnen dan in 2019 (zie hoofdstuk 1). Als gevolg van de verslechterde betalingsmoraal hebben veel ondernemingen ook maatregelen getroffen om liquiditeitsproblemen te voorkomen. Zo stelden bijna vier op de tien ondernemingen betalingen aan hun eigen leveranciers uit. Ruim 30% van de Nederlandse ondernemingen hebben aanvullende financiering aangevraagd. En maar liefst 45% wint sinds het begin van de pandemie rechtstreeks informatie in van klanten om hun kredietwaardigheid te beoordelen en maakt hier meer gebruik van dan van bankreferenties (bron: Betalingsbarometer 2020 van Atradius).