U bent hier

6. Beleid tegen wanbetalers

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2021

Goede betaalafspraken en duidelijke betalingstermijnen zorgen er niet altijd voor dat afnemers op tijd betalen. Uw onderneming krijgt toch te maken met trage of slecht betalende debiteuren (wanbetalers). Bij het opstellen van het debiteurenbeleid moet uw onderneming daar al rekening mee houden. Hoe gaat u deze wanbetalers aanpakken en dwingen om toch zo snel mogelijk de openstaande rekeningen te betalen?

bankreferentie

Door de coronacrisis zijn er meer achterstallige betalingen en langere betalingstermijnen dan in 2019 (zie hoofdstuk 1). Als gevolg van de verslechterde betalingsmoraal hebben veel ondernemingen ook maatregelen getroffen om liquiditeitsproblemen te voorkomen. Zo stelden bijna vier op de tien ondernemingen betalingen aan hun eigen leveranciers uit. Ruim 30% van de Nederlandse ondernemingen hebben aanvullende financiering aangevraagd. En maar liefst 45% wint sinds het begin van de pandemie rechtstreeks informatie in van klanten om hun kredietwaardigheid te beoordelen en maakt hier meer gebruik van dan van bankreferenties (bron: Betalingsbarometer 2020 van Atradius).

Veel ondernemingen aarzelen om laat betalende klanten aan te pakken. Vaak zijn ze bang om de relatie met de afnemer te verstoren. Dat is begrijpelijk, maar ook onzinnig. Als een afnemer een gemaakte afspraak niet nakomt waardoor uw onderneming schade lijdt, heeft u het volste recht om voor uw belang op te komen. De late betaling raakt uw...
Te late betaling vloeit niet altijd voort uit onwil of onmacht. Sterker nog, uw onderneming kan ook zelf tekort zijn geschoten, bijvoorbeeld omdat u een klacht niet afhandelde of een factuur niet of naar het verkeerde adres verzond. Tot slot zijn er dan ook nog de ‘echte’ wanbetalers, de debiteuren die met opzet (veel) te laat of helemaal niet...
Het is belangrijk dat u in het debiteurenbeleid van uw onderneming vastlegt wanneer u begint met het aansporen van de klant tot betalen. Kiest uw onderneming voor een streng beleid, dan kunt u al op de zevende dag na het verstrijken van de uiterste betaaldatum een eerste actie ondernemen: e-mailen of bellen. Is het beleid van uw onderneming iets...
In het debiteurenbeleid van uw onderneming moet u ook aandacht besteden aan de aanmaningsprocedure. De hoogte van het openstaande bedrag is van invloed op uw aanmaningsprocedure. Bij een klein bedrag kan een telefoontje of een e-mail volstaan. Als u per e-mail of in een telefoongesprek een betaalafspraak maakt, kunt u dit schriftelijk of per e-...
Als een debiteur de afgesproken betalingstermijn overschrijdt en een factuur te laat of helemaal niet betaalt, mag uw onderneming naast een standaardvergoeding voor incasso­kosten ook een wettelijke rente in rekening brengen. De wettelijke rente is bedoeld als stok achter de deur. Iedere afnemer weet wat hem te wachten kan staan als hij te laat...