Verklein het risico op wanbetalers
Voor mkb-ondernemers zijn het toenemend aantal openstaande rekeningen een grote zorg. Vanwege de economische crisis wordt het aantal wanbetalers namelijk alleen maar groter. Met behulp van een aantal maatregelen kunt u het risico op wanbetalingen behoorlijk verkleinen.
In Nederland wordt ruim 32% van de facturen te laat voldaan. Dit percentage ligt lager dan het West-Europese gemiddelde waar afnemers in 37,6% van de gevallen te laat betalen. Van de Nederlandse ondernemers ziet een derde het niet kunnen innen van openstaande facturen dit jaar als grootste bedreiging voor de winstgevendheid van de onderneming. Dat is hoger dan het gemiddelde in West-Europa (23%). Dit blijkt uit een jaarlijkse onderzoek onder 3.000 ondernemers naar het betaalgedrag van het Europese bedrijfsleven.
Tref zelf maatregelen tegen wanbetaling
U kunt zelf enkele maatregelen treffen om de kans op wanbetalingen te verkleinen. Belangrijk is allereerst om afspraken met uw afnemer goed schriftelijk vast te leggen. Beschrijf hierbij niet alleen het product, de prijs en de levertijd, maar controleer ook bij de Kamer van Koophandel of de ondertekenaar aan de koperszijde wel bevoegd is. Ook is het verstandig de kredietwaardigheid van uw nieuwe klant te (laten) controleren. Om onnodige vertraging te voorkomen in het betaalproces, is het daarnaast zaak zorgvuldig te werk te gaan bij het opstellen van uw facturen. Foutjes kunnen flinke vertragingen tot gevolg hebben. Zorg bij het vastleggen van de afspraken ook dat u uw algemene voorwaarden op de juiste wijze overhandigt, zodat uw afnemer deze in een later stadium niet kan vernietigen.
Wacht niet met het direct bellen van wanbetalers
Als u de genoemde aanbevelingen heeft opgevolgd, kan het nog steeds voorkomen dat uw afnemer simpelweg niet betaalt. Besef dat hoe langer u wacht met het tot actie overgaan, des te kleiner de kans is dat uw afnemer alsnog de uitstaande factuur betaalt. Bel uw klant daarom onmiddellijk op als de betalingstermijn is verstreken. Stel telefonisch vast dat het geleverde in goede orde is ontvangen en bepaal een nieuwe uiterste betaaldatum. Bevestig deze afspraken vervolgens schriftelijk. Geeft uw afnemer aan de factuur niet ontvangen te hebben? Stuur direct een kopie van de factuur, inclusief de hierboven genoemde bevestiging.
Start als dit loont een incassoprocedure
Heeft u alle stappen in acht genomen en weigert uw afnemer alsnog uw factuur te betalen? Dan moet u overwegen of het openstaande bedrag vergaande maatregelen rechtvaardigt. Zo ja, dan kunt u een aangetekende brief sturen waarin u uw klant sommeert alsnog te betalen. Geef in uw brief aan dat u genoodzaakt bent een incassoprocedure in werking te zetten als hij dit niet doet. In het uiterste geval is het mogelijk conservatoir beslag te laten leggen op vermogensbestanddelen van uw afnemer. U kunt hierbij denken aan zijn banksaldo of auto. Het faillissement aanvragen van de wanbetaler is uiteindelijk uw laatste pressiemiddel. In de praktijk leidt deze uiterste maatregel vaak alsnog tot betaling of een betalingsregeling.