5.3 Financiële verslaglegging
Het bestuur van een stichting is wettelijk verplicht tot het voeren van een zodanige administratie van de vermogenstoestand van de stichting dat daaruit te allen tijde de rechten en verplichtingen van de stichting te herleiden zijn.
Balans
zes maanden
inkomsten en uitgaven
Ook is het bestuur van de stichting verplicht jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar een balans en een staat van baten en lasten op te maken. De balans is een overzicht van alle bezittingen en alle schulden van de stichting op een bepaald moment. De staat van baten en lasten is een overzicht van alle inkomsten en uitgaven gedurende het boekjaar (resultatenrekening of winst- en verliesrekening).
Boekjaar
In de statuten kunt u wel opnemen hoe het boekjaar van uw stichting zal lopen. Vaak zal het boekjaar van een organisatie gelijk zijn aan het kalenderjaar. Het kan echter ook lopen van bijvoorbeeld 1 september tot en met 31 augustus van het daaropvolgende jaar. Het bestuur moet de financiële stukken gedurende een periode van zeven jaar bewaren.