9.1 Categorieën
software
firewall
terugbrengen
Software om uw digitale veiligheid te waarborgen is in te delen in drie hoofdcategorieën:
- Bescherming Hieronder vallen hulpprogramma’s om te voorkomen dat malware of hackers kunnen binnendringen. Denk aan antimalware of firewall(s) aan de poort waar de internetverbinding contact legt met uw systeem of netwerk.
- Opsporing Dit zijn tools om potentieel gevaarlijke of ongewenste programma’s of scripts op te sporen, indringers te lokaliseren, botnets of phishingbronnen te vinden of gestolen spullen te traceren.
- Bestrijding Als er eenmaal een besmetting, indringer of aanval is gesignaleerd, moet er worden schoongemaakt. En liefst moet ook weer alles worden teruggebracht in de oude staat. Tot deze groep van software worden ook de removal kits, workarounds en fix-its gerekend die meestal worden uitgebracht om een specifiek probleem te verhelpen, bijvoorbeeld direct nadat het is ontstaan en de bestaande software nog niet in staat is om de boel op te ruimen of te herstellen.
Er zijn veel producten – softwarebundels of suites – waarin de diverse categorieën zijn samengevoegd. Die combineren dan bijvoorbeeld een antivirusscanner, antispyware, een spam- en phishingfilter en een firewall.
Preventie
remedie
In feite loopt de bestrijding van malware altijd achter de realiteit aan, want pas na een nieuwe uitbraak van malware komt er een adequate remedie of een vaccin. Maar u kunt ook preventieve maatregelen nemen. Met sommige technieken zijn zelfs nog onbekende gevaren te ontdekken: dat zijn zogenoemde heuristische methoden waarmee op basis van de eerdere patronen of vormen – of het gedrag van malware of indringers – gezocht wordt naar nieuwe vormen.