U bent hier

7.2 Oplossingen

Laatst gewijzigd: mei 2021

grillig

Een sponsorconflict kan het gevolg zijn van een erfenis uit het verleden, toen uw organisatie sponsoring nog niet zo professioneel aanpakte. De oorzaak kan ook liggen in de grillige aard van uw nieuwe contactpersoon bij de sponsor. Zoals gezegd is de conflictgevoeligheid bij sponsoring groot. U moet er daarom altijd rekening mee houden dat een conflict, ondanks alle goede voorzorgen, toch ontstaat. In dat geval zijn er grofweg vier mogelijkheden om het conflict op te lossen. Die mogelijkheden komen aan bod in de rest van deze paragraaf.

7.2.1 Uitpraten

tijd

U lost het conflict onderling op. Dit is de goedkoopste optie, meestal zal het beide partijen slechts tijd kosten. In de praktijk is het grootste deel van alle sponsorconflicten gelukkig op te lossen door onderling overleg.

Houd conflict binnenskamers

Is een conflict onderling opgelost en alles is goed uitgesproken, dan is de kans groot dat de sponsorrelatie na afloop zelfs sterker is geworden. Partijen hebben laten zien dat zij goed met elkaar kunnen communiceren en ze beseffen het belang van goede communicatie nu ook beter. Zorg er na de oplossing voor dat de onenigheid binnenskamers blijft. Om de sponsorrelatie zo goed mogelijk te laten voortbestaan is het wenselijk dat media en de achterban van uw organisatie en die van de sponsor, niets of zo min mogelijk over het conflict weten.

Herhaling voorkomen

zekerheden

Als u onenigheid heeft gehad met de sponsor, is het van belang om bij de oplossing van het conflict zekerheden in te bouwen die ervoor moeten zorgen dat gelijksoortige conflicten in de toekomst niet meer kunnen voorkomen. Pas daarvoor eventueel het sponsorcontract aan.

7.2.2 Bemiddelaar inschakelen

bemiddelaar

U heeft contractueel niets afgesproken over conflictbeslechting en u komt er onderling niet uit, dan kunt u er afzonderlijk of in samenspraak voor kiezen om een bemiddelaar in te schakelen. Dit kost normaal gesproken wel geld. De partij die de bemiddelaar inschakelt, betaalt de geschillencommissie of het uurtarief.

No cure no pay

sponsorvergoeding

Stel: u schakelt een bemiddelaar in, omdat u de afgesproken tegenprestatie niet of slechts gedeeltelijk heeft ontvangen. De bemiddelaar kan dan voorstellen om zijn of haar werk op no cure no pay-basis te doen. Bij succes ontvangt hij dan bijvoorbeeld 10% tot 25% van de waarde van de alsnog overeengekomen sponsorvergoeding.

Schakelt u een serieuze professionele bemiddelaar in, dan ligt het erg voor de hand dat hij zal voorstellen te werken op basis van een uurtarief.

7.2.3 Arbiters

conflictbeslechting

Als u contractueel wel iets heeft afgesproken over conflictbeslechting, heeft u meer mogelijkheden. In het sponsorcontract staat bijvoorbeeld dat u een eventueel conflict zult proberen op te lossen met behulp van een onafhankelijk orgaan of arbiters die door beide partijen zijn aanvaard om dienst te doen als er een conflict beslecht moet worden. Dit is meestal net zo duur als of zelfs duurder dan een bemiddelaar.

Procedure beschrijven

beschrijven

Het belangrijkste is dat u in de sponsorovereenkomst laat opnemen dat u kiest voor geschillenbeslechting via arbiters en de procedure beschrijft die er bij conflicten gevolgd moet worden.

Sportsponsoring

belangenbehartigers

In geval van sportsponsoring adviseren het Genootschap voor Reclame (belangenbehartigers voor de sponsors) en de sportbonden (belangenbehartigers van hun gesponsorde stichtingen en verenigingen) om in sponsorcontracten altijd de volgende bepaling op te nemen: ‘alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van deze overeenkomst zullen met uitsluiting van de gewone rechter worden beslecht door het Instituut Sportrechtspraak (ISR) met inachtneming van het Arbitragereglement van deze organisatie’. Zo kunt u een hoop problemen voorkomen.

7.2.4 Oplossen via de rechter

In het ergste geval wordt u door de sponsor gedwongen tot een gang naar de rechter. Het is natuurlijk ook mogelijk dat u geen andere uitweg ziet dan uw sponsor voor de rechter te dagen.

vermogend

Als u bijvoorbeeld op verschillende manieren geprobeerd heeft het conflict gezamenlijk op te lossen, maar daarin niet geslaagd bent. Of als er met uw sponsor absoluut niet meer te praten valt. Wel is een gang naar de rechter vaak meer in het voordeel van de sponsor dan voor u. Zeker als uw sponsor erg vermogend is en niet zo op de kleintjes hoeft te letten, zal hij een conflict misschien zelfs vrij snel voor de rechter laten komen.

Dit is gunstig voor hem, want hij kan de zaak dan zo snel mogelijk overlaten aan zijn juristen, zodat hij zich weer volledig kan richten op de bedrijfsvoering. Voor het geld hoeft hij het immers niet te laten.

Moeizaam

proceskosten

Voor u daarentegen kunnen de kosten flink oplopen. U zult nu een advocaat moeten inschakelen. Bovendien loopt u het risico om veroordeeld te worden tot het betalen van de proceskosten en eventuele overige kosten. Om deze redenen is de optie om sponsorconflicten voor de rechter te beslechten normaal gesproken de duurste en meest moeizame oplossing. Daarnaast is de kans natuurlijk erg groot dat de rechtszaak de genadeklap is voor uw relatie met de sponsor.