U bent hier

7.2 Leden behouden

Laatst gewijzigd: mei 2021

gebonden voelen

invloed

negatieve kanten

informatievoorziening

Alle activiteiten die u ontplooit bij het werven van nieuwe leden, mogen niet ten koste gaan van het behoud van bestaande leden. Die moeten zich gebonden blijven voelen aan de vereniging. Immers, leden die zich thuis voelen én die zich kunnen identificeren met hun vereniging, zullen zich veel minder snel uitschrijven. Soms is een vertrek onafwendbaar, bijvoorbeeld vanwege verhuizing, veranderde belangstelling of persoonlijke omstandigheden, maar veel vaker kunt u wel degelijk invloed uitoefenen op het bindingsgevoel van een lid. Vijf tips:

  • Breng in kaart waarom leden graag lid zijn van uw vereniging.
  • Streef ernaar ook de negatieve kanten te registreren. Waarom voelen sommige leden zich soms niet thuis bij uw vereniging?
  • Probeer nauwer aan te sluiten bij de behoeften en wensen van leden en zo de binding met uw organisatie te versterken. Dit kan een aanpassing van de doelstellingen van de vereniging betekenen of juist een terugkeer naar de oorsprong: waarom is uw vereniging ooit opgericht?
  • Onderzoek welke andere middelen de binding versterken. Denk aan nevenactiviteiten als feestjes en uitstapjes.
  • Zorg ervoor dat de informatievoorziening op orde is en voorkom dat leden het gevoel krijgen dat er van alles achter hun rug om gebeurt. Paragraaf 7.4. gaat dieper in op de communicatie met leden.